Panasonic ziet marktaandeel teruglopen
TOKIO (ANP). Het Japanse elektronicaconcern Panasonic verwacht in het lopende boekjaar een nettowinst te behalen van 50 miljard yen (495 miljoen dollar) vergeleken met een verlies van 754 miljard yen in het voorgaande jaar. Dat maakte het concern vrijdag bekend.
De winstprognose is echter beneden de verwachting van analisten, nu Panasonic steeds meer marktaandeel prijsgeeft aan concurrenten Samsung en LG.
Topman Kazuhiro Tsuga wil de komende 2 jaar voor 250 miljard yen herstructureren bij televisie, halfgeleiders, mobiele telefoons, elektronische schakelingen en optische apparaten. Dit komt bovenop een investering van 1,1 biljoen yen sinds 2011. Met dit herstelplan wil het bedrijf de verliezen bij de vijf divisies elimineren en op een operationele winstmarge van 5 procent uitkomen.
„Panasonics consumentenelektronica zit in een dalende lijn”, zei een analist. „Het bedrijf verliest terrein in de televisiemarkt en mist een belangrijke positie in smartphones en tablets, die momenteel vooroplopen in de consumentenelektronica.”
Toch wil het concern in de televisiemarkt actief blijven door de divisie weer rendabel te maken, zei Tsuga. De televisietak is sinds april 2008 niet meer winstgevend geweest, volgens een woordvoerster van Panasonic. Sony, de grootste tv-producent van Japan, zei donderdag dat zijn televisietak voor het 9e jaar op rij al verlies maakt.