Economie

Laurus woedend na foute prijsmeting

Laurus is woedend op de Consumentenbond, dat oude, nog niet verlaagde prijzen heeft gebruikt in een onderzoek. Het moederbedrijf van Super De Boer en Konmar kwam daardoor als duurste uit de bus.

Redactie economie
24 October 2003 22:54Gewijzigd op 14 November 2020 00:40

Het supermarktconcern beraadt zich op juridische stappen. De prijzen die door de consumentenbond zijn gepubliceerd zijn voor een groot aantal producten de prijzen die golden vóór de grote prijsverlagingen zoals die deze week zijn doorgevoerd.

Vanaf dinsdag zijn de kassaprijzen van duizend producten bij zowel Super De Boer en Konmar als Edah blijvend in prijs verlaagd. Bij 25 van de in totaal 70 bij het onderzoek betrokken producten heeft de consumentenbond een foutieve prijs gehanteerd. „Daarmee is een prijsverschil ontstaan van 8 procent ten opzichte van de prijzen van de Consumentenbond. Voor het gehele pakket is het verschil tussen de prijzen van de Consumentenbond en de werkelijke prijzen van Super De Boer meer dan 3 procent”, aldus Laurus. „Wij betreuren de fouten en we zullen ons beraden over eventuele vervolgstappen gezien de reputatieschade die onze formules hierdoor hebben geleden.” De Consumentenbond was vrijdagavond niet bereikbaar voor commentaar.

Pas volgende week wordt echt duidelijk of de prijsoorlog tussen supermarkten ook tot meer klanten heeft geleid bij Albert Heijn. De eerste slag, die om het imago van de winkel die -weer- op de kleintjes let, heeft het concern al wel gewonnen, aldus marktonderzoeker J. Holla van bureau GfK vrijdag na een turbulente week in de wereld van de supers.

De dagbladen hebben in ieder geval geprofiteerd. De paginagrote advertenties volgden elkaar dagelijks op. Want landelijke concurrenten als Konmar, Edah, Super De Boer en C1000 reageerden meteen met prijsacties. Ook de goedkopere winkels van Dirk van den Broek en Bas van der Heijden plaatsten advertenties met prijsverlagingen.

Holla constateert dat de regionale supers, veelal verenigd in de SuperUnie, niet mee zijn gegaan in de prijzenslag. Ook de ’bedreigers’ op de achtergrond van het klantenbestand van Albert Heijn, de Duitse goedkope ketens Aldi en Lidl, hebben tot nu toe geen extra prijsverlagingen aangekondigd.

„Imago is waar het om gaat. En dat kun je meestal moeilijk veranderen. Je zag het indertijd bij de Konmar op een negatieve manier: die winkels waren te duur en de klanten liepen massaal weg. Albert Heijn heeft de eerste slag gewonnen, maar het is nog niet zeker of het bedrijf daarmee ook weer terug is.”

De prijsverlagingen die andere ketens vervolgens aankondigden, benadrukten volgens Holla alleen maar de effectiviteit van de actie van Albert Heijn. „De reacties zijn vooral defensief. Die ketens proberen de klanten vast te houden. Albert Heijn wilde vooral eerder opgestapte klanten weer terugwinnen”, analyseert Holla.

Of dat lukt moeten harde cijfers uitwijzen. Holla meent dat cijfers over de eerste week niet voldoende zeggen. „Je moet over minstens twee weken meten”, aldus de marktonderzoeker.

Het is overigens nog de vraag of Albert Heijn de prijzen ook langer lager kan houden. Het concern heeft niet vooraf afspraken gemaakt met de leveranciers. „Die willen normaal gesproken boter bij de vis. Zij verwachten bijvoorbeeld hogere omzetten, wanneer ze de prijs van hun product verlagen. En de onderhandelingen daarover moet Albert Heijn nog grotendeels voeren”, weet Holla.

Een supermarktketen spreekt prijsacties meestal vooraf door met de leveranciers. Die kunnen voordeel halen uit de extra aandacht voor hun artikel. In dit geval wilde Albert Heijn iedereen overrompelen en hield de actie geheim.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer