Economie

Adidas opent sms-meldpunt voor misstanden

HERZOGENAURACH (ANP). Sportkledingfabrikant Adidas wil uitbuiting van werknemers bij zijn Aziatische toeleveranciers te lijf gaan met een sms-meldpunt. Dat zegt Frank Henke, bij het Duitse bedrijf verantwoordelijk voor de portefeuille maatschappelijk verantwoord ondernemen, in een zondag gepubliceerd interview met het dagblad Handelsblatt.

6 May 2013 07:01Gewijzigd op 15 November 2020 03:24

Adidas heeft het sms-systeem al met succes uitgeprobeerd in een productievestiging in Indonesië. Inmiddels is voor nog vier fabrieken in dat land en een in Vietnam een meldpunt opgetuigd. Het is de bedoeling dat de sportkledingmaker daardoor misstanden bij toeleveranciers eerder op het spoor komt.

Volgens Henke is het meldpunt een uitstekende manier om de mensen die de kleding en schoenen van Adidas produceren, op een eenvoudige en directe wijze te bereiken. „De meeste werknemers hebben inmiddels een mobiele telefoon”, aldus de directeur. De sms’jes komen in eerste instantie terecht bij hulporganisaties, die indien nodig meteen in actie kunnen komen, maar Adidas heeft ook zelf toegang tot de gegevens.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer