Opel Adam in alle kleuren
Een compact model dat zo veel verschillende keuzemogelijkheden biedt dat een tweede identiek exemplaar nauwelijks voorkomt. Dat is het principe achter de nieuwe Opel Adam.
Een fabrikant kan zich moeilijk op de overvolle automarkt onderscheiden. Alles is al bijna uitgevonden, dus wordt een merk snel beschuldigd van het plegen van plagiaat. Toch mag de nieuwe Opel Adam beslist origineel worden genoemd. De grote keuze aan kleuren en materialen is door Opel op eigen wijze uitgewerkt.
Lange tijd vervulde de Corsa de rol van benjamin binnen het Opelprogramma. Prijstechnisch staat deze auto nog aan de basis van het merk, maar nu moet hij een concurrent in eigen huis naast zich dulden: de nieuwe driedeurs Adam.
Opel schoeit deze nieuwe Adam echter op een totaal andere leest. Het merk benadert de consument met dit model zoals BMW dat doet met de Mini en Fiat met de 500. Het is voor fabrikanten moeilijk om met compacte en betaalbare modellen serieus geld te verdienen. Het bieden van kleine auto’s met alle denkbare voorzieningen brengt voor de maker wel wat extra opbrengsten in het laatje.
De Adam meet 3,70 meter in lengte, en dat betekent dat de auto compacter overkomt dan hij in werkelijkheid is. Van alle kanten bezien oogt de Adam grappig, kleurrijk en origineel. Natuurlijk lijkt de daklijn aan de achterkant wat op de Fiat 500 en kunnen ook een paar parallellen worden getrokken met de Audi A1, maar over het geheel genomen blijkt de Adam vooral eigen aan het merk Opel. Bijzonder overigens dat de oprichter van het merk Adam Opel was. Meer dan een eeuw na dato vernoemt Opel eindelijk een model naar hem.
Het interieur kan de koper van de Adam naar wens aankleden. Denk daarbij aan een dak in een contrastkleur, grille, spiegelkappen en details op de wielen in felle tinten en een ruime keuze aan grappige stickers.
De keuzemogelijkheden vallen direct op. In dit geval is het dashboard roodgelakt over de volle breedte. Dezelfde kleur hebben accenten op de portieren en de basis van de middenconsole. Verder zetten in rood leer nog de onderrand van het stuur, de pookknop en de handremhendel kracht bij aan de uitstraling. Wie niet van rood houdt, kan voor allerhande andere tinten kiezen of opmerkelijke decoratiefolies.
Echt niets is Opel op dit vlak te gek. Wat te denken van een sterrenhemel met 64 leds tegen het plafond of, zoals in dit geval, een zwart-wit geblokte startvlag? De mogelijkheden blijken haast oneindig en wie met durf de eigen Adam samenstelt zal niet snel een identiek exemplaar tegenkomen.
De Slamuitvoering geldt als de sportiefste. De stoelen mogen dan bescheiden gedimensioneerd zijn, ze geven wel goede steun op de plaatsen waar dat nodig is. De auto geeft een volwassen indruk aan de berijder. De achterbank biedt slechts plaats aan kinderen – of volwassenen moeten wel heel inschikkelijk zijn.
Opel kondigt diverse nieuwe motoren voor de nabije toekomst aan, maar op dit moment borduurt de Adam voort op wat er al bestaat. De 100 pk 1,4 liter 16-klepper levert het hoogste vermogen en komt in de 1120 kg wegende auto voldoende vlot voor de dag. Een top van 185 km/u en acceleratie naar 100 km/u in 11,5 seconden stemmen tot tevredenheid.
Wat Opel bij de Adam helemaal goed vooral elkaar heeft, is het onderstel. De afstemming daarvan kan de liefhebber zeer bekoren. Het mag dan wel net niet het niveau van de Mini zijn, voor een auto als deze heeft Opel zijn zaakjes op dit vlak goed voor elkaar. Al bij al rijdt de Adam sportief en aanstekelijk. Echt zo’n auto waarmee de eigenaar nog een extra rondje rijdt bij thuiskomst na het werk. De besturing komt voldoende direct over. Ondanks dat de auto niet de meest moderne motor in huis heeft, blijkt het gemiddelde brandstofverbruik met 1 liter op 15 kilometer keurig.
Zoals gezegd levert Opel met de Adam een compact model dat van alle gemakken en veel kleur kan worden voorzien. Dat vergt dan wel een extra investering. De basisprijs van 12.495 euro lijkt aantrekkelijk, maar de 1.4 (87 pk) in Jamuitvoering gaat al meteen naar 15.695 euro. Wie liever 100 pk wil, betaalt 16.095 euro, en voor de varianten Glam en Slam moet nog eens 500 euro extra op tafel komen. Dan heeft nog niemand gebruikgemaakt van alle mogelijkheden om de auto naar eigen wens aan te kleden. Een Opel Adam van ver boven de 20 mille behoort niet tot de uitzonderingen.
Opel Adam 1.4 Slam
Topsnelheid 185 km/u
Acceleratie 11,5 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld 1 liter op 15,0 km.
CO2-uitstoot 119 g/km
Uitstraling. De compacte Opel Adam ziet er grappig uit door zijn vormgeving, maar vooral ook alle vrolijke accenten.
Interieur. De inrichting trekt de aandacht door de keurige materialen, goede stoelen en ook hier weer de mogelijkheden voor specifieke aankleding.
Onderstel. Opel geeft zijn kleinste telg een uitstekend onderstel mee, waardoor de auto sportief uitpakt en dynamisch overkomt.
Prijs. Als de Opel Adam door de koper rijkelijk wordt aangekleed neemt de aanschafprijs fors toe.