TNT Express lijdt mee met klanten
AMSTERDAM (ANP). De aanhoudend zwakke economische omstandigheden in met name Europa blijven TNT Express parten spelen. Het bedrijf ziet veel klanten, met name in de automobiel- en de hightechindustrie, worstelen met de crisis. „Wij worstelen met hen mee”, zei interim-topman Bernard Bot maandag in een toelichting op de kwartaalcijfers van het koeriersbedrijf.
TNT zag in het eerste kwartaal in alle markten de omzet afnemen. De inkomsten uit voortgezette activiteiten kwamen uit op 1,67 miljard euro, 4,5 procent minder dan een jaar eerder. Het operationeel resultaat nam wel fors toe, van 54 miljoen naar 231 miljoen euro. Dat was echter geheel te danken aan de afkoopsom van 200 miljoen euro die concurrent UPS betaalde wegens het afblazen van de geplande overname van TNT. De nettowinst ging omhoog van 15 miljoen naar 144 miljoen euro.
De pakketbezorger is volgens Bot goed gepositioneerd om te profiteren als de economie weer aantrekt, maar wanneer dat gebeurt, valt volgens de topman zonder kristallen bol niet te voorspellen. Hij hield het op „ergens in de komende paar jaar”. Het bedrijf voorziet in ieder geval dit jaar nog geen einde aan de malaise in Europa, die leidt tot aanhoudende druk op de operationele resultaten.
Eind maart kondigde TNT een kostenbesparingsprogramma aan waardoor zo’n 4000 banen verdwijnen. Het bedrijf verwacht dat daardoor de winstgevendheid in alle marktsegmenten zal verbeteren. Tot en met 2015 moeten de behaalde besparingen optellen tot 220 miljoen euro. De reorganisatie kost het bedrijf naar schatting 150 miljoen euro.
Bot wordt per 1 juni opgevolgd door Tex Gunning als hoogste baas bij TNT. Hij nam die functie waar sinds het onverwachte vertrek van Marie-Christine Lombard vorig jaar. Bot zei niet te verwachten dat zijn opvolger het roer weer radicaal zal omgooien, na de nieuwe strategie die TNT vorige maand ontvouwde.