Winter rijdt Accell niet in de spaken
HEERENVEEN (ANP). Fietsfabrikant Accell heeft zijn winst en omzet in het eerste kwartaal opgevoerd ondanks de langdurige winterperiode. De omzetgroei werd zowel op eigen kracht als door het vorig jaar overgenomen Raleigh gerealiseerd. Dat maakte het bedrijf, bekend van merken als Batavus en Sparta, donderdag bekend zonder financiële details te vermelden.
„De eerste maanden van het jaar toonden ons dat de algemene trends voor het fietsen nog steeds positief zijn”, aldus bestuursvoorzitter René Takens. „De langdurige winterperiode en de terughoudendheid in de koopbereidheid van consumenten hebben er echter voor gezorgd dat het fietsseizoen dit jaar laat op gang gekomen is en dat de verkopen beneden de verwachtingen zijn gebleven.” Takens verwacht de achterstand in de uitlevering van sportieve en traditionele fietsen in de komende maanden in te lopen. De vraag naar elektrische fietsen blijft hoog, vooral in Duitsland. Volgens Accell is de gemiddelde prijs van fietsen gestegen.
De omzet uit de verkoop van fietsonderdelen en accessoires nam ook toe, terwijl de inkomsten uit fitnessapparatuur daalden. Om de handel in onderdelen en accessoires van Raleigh te versterken, heeft Accell in het Verenigd Koninkrijk de activiteiten van distributeur XLC overgenomen. Het bedrijf handhaaft de verwachting dat de winst en omzet dit jaar zullen stijgen ten opzichte van 2012.
Accell kondigde eerder deze maand aan 60 banen te schrappen in Nederland. Dat banenverlies wordt veroorzaakt door de samenvoeging van de fietsenproductie voor Batavus en Sparta in Heerenveen. Spartafietsen werden tot nu toe gemaakt in Apeldoorn. Vanaf volgend jaar moet de ingreep een jaarlijkse kostenbesparing van 2 tot 3 miljoen euro opleveren.