Economie

KPN schrapt dividend

AMSTERDAM (ANP). KPN betaalt dit jaar en volgend jaar geen dividend aan zijn aandeelhouders. Dat maakte het telecombedrijf dinsdag bekend bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal. De beslissing hangt samen met de aandelenuitgifte die KPN binnenkort wil doen, waardoor het aantal uitstaande aandelen zal toenemen.

23 April 2013 07:55Gewijzigd op 15 November 2020 03:13
Aandeelhoudersvergadering KPN. Foto ANP
Aandeelhoudersvergadering KPN. Foto ANP

De beslissing hangt samen met de aandelenuitgifte die KPN binnenkort wil doen, waardoor het aantal uitstaande aandelen zal toenemen. Het is de bedoeling dat de winstuitkeringen na 2014 worden hervat, maar dat is afhankelijk van hoe de onderneming er dan financieel en operationeel voor staat.

Om de balans te versterken wil KPN aandelen uitgeven ter waarde van 3 miljard euro. Daarnaast heeft het bedrijf de afgelopen periode leningen afgesloten die aan het einde van de looptijd deels in nieuwe aandelen kunnen worden omgezet. Die hebben nog eens 2 miljard euro aan nieuw kapitaal opgeleverd, waarvan de helft tot het zogenoemde kernkapitaal mag worden gerekend.

KPN kampt met teruglopende inkomsten uit bellen en sms’en door de sterke opkomst van gratis of veel goedkopere communicatiediensten via (mobiel) internet. Tegelijkertijd nemen de kosten voor uitbreiding, verbetering en onderhoud van het netwerk sterk toe. Het telecomconcern telde eind vorig jaar in een veiling 1,35 miljard euro neer voor een frequentie voor 4G, een snellere vorm van mobiel internet.

De omzet van KPN daalde in het afgelopen jaar tot 2,9 miljard euro, van 3,2 miljard euro een jaar eerder. De nettowinst halveerde ruimschoots tot 140 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda) daalde met 12 procent tot 994 miljoen euro, vooral door hogere investeringen in Duitsland. De resultaten zijn onder de gemiddelde verwachtingen van analisten.

Volgens topman Eelco Blok zijn de prestaties van KPN in lijn met de aangepaste doelstellingen die het bedrijf in februari uitsprak. „We zijn doorgegaan met investeren in onze Nederlandse marktposities en in Duitsland hebben we stappen gezet om onze positie in mobiele data en abonnementen te versterken”, zei de bestuursvoorzitter.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer