Economie

Europese autoverkopen dalen verder

BRUSSEL (ANP) – De verkoop van nieuwe personenauto’s in de Europese Unie is in maart met 10,2 procent op jaarbasis gedaald, tot ruim 1,3 miljoen stuks. Het is de achttiende maand op rij dat de verkopen dalen. Dat maakte de Europese brancheorganisatie ACEA woensdag bekend.

17 April 2013 08:06Gewijzigd op 15 November 2020 03:06

In Cyprus kelderde de autoverkoop in maart met 59 procent tot 405 stuks. Dat waren er een jaar eerder nog 986. Nederland zag de verkoop met 31,4 procent afnemen tot 35.890 auto’s. In Duitsland daalde de verkoop met 17 procent en in Frankrijk kromp de markt met 16 procent.

In de eerste drie maanden van het jaar werden er bijna 3 miljoen auto’s verkocht, zo’n 9,8 procent minder dan in het eerste kwartaal van 2012. In die periode namen de verkopen alleen in het Verenigd Koninkrijk toe (7,4 procent). In Spanje, Duitsland, Italië en Frankrijk zakten de verkopen in het eerste kwartaal met 11,5 procent tot 14,6 procent in.

De autobranche wordt al tijden geplaagd door het aanhoudende lage consumentenvertrouwen en de dalende koopkracht. Daar hadden vooral massafabrikanten als Peugeot, Citroën, Toyota en Ford veel last van. Zij zagen de verkopen in het eerste kwartaal met 13 tot 20 procent teruglopen.

Opvallend is dat de meeste Duitse luxe merken het juist goed deden. Mercedes (plus 1,1 procent) en BMW (plus 0,7 procent) verkochten zelfs iets meer van hun bolides. Audi, onderdeel van de VW-groep, ging het minder goed af met een min van 5,6 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer