Gijsbert over krulletjes
Krullen: ik houd ervan. Wellicht is dat biologisch bepaald. Misschien heeft de schooljuf in groep 3 de liefde voor de krul aangewakkerd. Want een rood krulletje –tegenwoordig is het pedagogisch verantwoorder om met groen na te kijken, begreep ik– in het rekenschrift is natuurlijk altijd mooier dan een grote streep door de som. Best een kunst: een mooie, sierlijke krul maken.
Vorige week moest ik weer denken aan m’n schooljuf met haar krulletjes. Na een val van de trap moest ik naar het ziekenhuis voor een operatie. Een paar uur voordat ik daar werd verwacht, belde verpleegkundige Els of ik wel wist dat ik die dag welkom was. „Want in het schriftje stond nog geen krulletje.” Nu was ik de dag ervoor ook gebeld door Els’ collega met een uitnodiging voor de ingreep. Die was kennelijk vergeten een krulletje te zetten. ’t Is ook onoverzichtelijk lijkt me: schriftjes, papiertjes, formuliertjes, krulletjes, en dat in een ziekenhuis met tal van spoedeisende gevallen en plotselinge ingrepen.
Donderdag mocht ik weer naar het ziekenhuis voor controle en voor een bezoekje aan afdeling fotografie. Toen bleek weer eens dat het lastig is voor zo’n grote organisatie om snel en effectief informatie door te geven. Het duurde veel te lang voordat de foto bij de afdeling orthopedie was, vond de arts zelf. Uiteindelijk liep hij zelf maar naar de afdeling radiologie om daar de foto te gaan bekijken.
Overigens, voordat er misverstanden ontstaan: ik ben blij met de verpleegkundigen, artsen, voedingsdeskundigen, bloemen- en fruitverzorgers, anesthesisten. Wat doen ze veel goed werk.
Sinds ik in het ziekenhuis de deur platloop –beter gezegd: platkruk– ben ik groot voorstander van een goed functionerend elektronisch patiëntendossier (EPD). ‘Mijn’ ziekenhuis is op dit moment druk bezig met het invoeren ervan: de afdeling orthopedie werkt al even met het EPD, de laatste verpleegafdelingen zijn op dit moment bezig met de overgang.
Ik weet: de invoering ervan heeft nogal wat vragen opgeroepen rond veiligheid, privacy en kosten. Terecht aandachtspunten. Maar toch: wat is het heerlijk als iedereen die zich met je gezondheid bezighoudt alle nodige informatie snel kan inzien. Dat scheelt alleen al veel wachttijd voor de patiënt. En groot voordeel voor de verpleegkundigen: niet-ingevulde schriftjes bestaan niet meer.
Dames en heren van ‘mijn’ ziekenhuis: succes met ”het systeem”, ook als het nog een keer vastloopt. Toch ook jammer dat die mooie krulletjes verleden tijd zijn.
Reageren? Mail naar gijsbert@refdag.nl