Economie

Nederlandse export wint terrein op buurlanden

AMSTERDAM (ANP) – Nederlandse bedrijven doen het goed in het buitenland vergeleken met die uit landen als Duitsland, België en Frankrijk. Zij hebben een groot en groeiend marktaandeel in de import van belangrijke handelspartners, zo blijkt uit onderzoek waarvan het ING Economisch Bureau de resultaten woensdag heeft gepubliceerd.

10 April 2013 11:58Gewijzigd op 15 November 2020 02:58

Nederlandse bedrijven zien hun marktaandeel in traditionele, Europese markten stijgen terwijl dat van Duitse, Belgische en Franse ondernemingen krimpt. Ook in verre markten doet Nederland het beter. Daar is het marktaandeel stabiel terwijl de ons omringende landen terrein verliezen.

Het midden- en kleinbedrijf speelt daarbij een sleutelrol. Dat is in Nederland goed voor ruim twee derde (67 procent) van de totale export. In Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld is dat respectievelijk 37 en 41 procent. De voornaamste oorzaak van dat verschil is dat de Nederlandse thuismarkt relatief klein is.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer