Consument

De bank is van karton. Stiekem is hij ook boekenkast

Hoe laat je in een kaal, leegstaand huis zien hoe gezellig het er kan zijn? Kartonnen meubels kunnen de oplossing zijn om de verkoop te bevorderen.

Jolanda Driesse
5 April 2013 15:04Gewijzigd op 15 November 2020 02:53
Marijn Muller van Boxters. Foto RD, Anton Dommerholt
Marijn Muller van Boxters. Foto RD, Anton Dommerholt

Een compleet ameublement voor je leegstaande huis past op de achterbank van de auto. Keuken, boekenkast en bank, tweepersoonsbed en salontafel – allemaal van karton. Desgewenst met een bijpassende fauteuil of loveseat geleverd. Opgevouwen in een doos, alsof het niks weegt.

Meerdere initiatiefnemers voorzien inmiddels in de behoefte aan lichtgewicht meubilair. Naast ondernemingen als Cubiqz en De Kartonwinkel is ook de Haagse Marijn Muller (35) met zijn bedrijf Boxters actief in deze branche. Drie jaar geleden sprong hij in het diepe met een betrekkelijk nieuw fenomeen op de Nederlandse markt: de verkoop van kartonnen meubilair om leegstaande huizen aantrekkelijker te maken voor de verkoop.

„Visualiseren is het sleutelwoord bij kartonnen meubels”, aldus Muller. Potentiële kopers of huurders willen zich kunnen voorstellen hoe een lege ruimte ingedeeld kan worden. Met lichtgewicht meubels kun je naar hartenlust schuiven, passen en meten. Verder is het praktisch dat de door het bedrijf geleverde kartonnen meubels op meer manieren te gebruiken zijn. Op de rugleuning van de bank bijvoorbeeld staat een boekenkast geprint. Zet je de bank rechtop, dan heb je een boekenkast. En van de bankzitting kun je weer een dressoir maken. Alle onderdelen zijn opgebouwd uit losse elementen.

Voor Muller zijn meubels geen onbekende materie: hij werkte in het verleden als meubelimporteur en vervolgens enige jaren als makelaar. In de makelaardij ontdekte hij dat kopers vooral graag willen weten of hun tweepersoonsbed of linnenkast in die lege kamer past. Hij concludeerde dat gemeubileerde woningen sneller van de hand gingen en vervolgens meer opbrachten. „In deze tijd van crisis, wanneer mensen veel minder snel een grote aankoop doen en het aanbod van te koop staande huizen erg groot is, is het belangrijk om je als verkoper met een aangekleed huis te onderscheiden.” Uit de cijfers die de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) in het vierde kwartaal van 2012 publiceerde, blijkt dat sinds 2007 de gemiddelde verkooptijd van een bestaande koopwoning steeg van 86 dagen naar 171 dagen in 2012: een stijging van bijna 100 procent.

Muller maakte als makelaar in het verleden gebruik van echt meubilair om leegstaande panden aan te kleden. De tafels en stoelen werden met een busje naar de te koop staande woning gebracht. „Dat was altijd een hoop gedoe, zeker wanneer het een bovenwoning betrof.” Dit zette de ondernemer aan het denken en hij begon te experimenteren met het knippen en beplakken van leeg verpakkingsmateriaal tot minimeubels. Hieruit ontstond het concept van de kartonnen ameublementen op ware grootte. Behalve bij particulieren met een huis in de verkoop vinden de kartonnen meubels ook aftrek bij woningcorporaties.

„In het begin waren het vooral particulieren die onze meubels kochten”, zegt hij. „We zien hierin wel een verschuiving optreden. Door de financiële crisis kopen verreweg de meeste mensen pas een huis wanneer het oude verkocht is. Tegenwoordig leveren we ook regelmatig aan woningcorporaties en projectontwikkelaars. Ook zij merken de gevolgen van de crisis – het kost aanmerkelijk meer moeite dan voorheen om nieuwbouwwoningen aan de man te brengen.”

Een kijkje op de website van Boxters leert dat alle meubels een gebroken witte kleur hebben. Muller: „Meubels in een neutrale kleur leiden zo min mogelijk af van datgene waar het allemaal om draait: een zo goed mogelijk beeld geven van de mogelijkheden die een bepaalde ruimte biedt.” De geshowde woonkussens, plaids en schemerlampen verschaffen een kleurig accent aan het strak vormgegeven meubilair. Grappig is de op het eenpersoonsbed geprinte gestreepte dekbedovertrek met kussensloop. Net echt. De getoonde meubelpakketten dragen weidse namen zoals London en Manhattan.

Het goedkoopste pakket, Oxford, verwisselt voor op de kop af 200 euro van eigenaar. Hiervoor heeft de klant een tweezitsbank, een fauteuil en een bijzettafel.

Maar waar laat je deze meubels nu als je ze niet meer nodig hebt? Muller: „Wij produceren ze zo milieuvriendelijk mogelijk en maken gebruik van gerecycled karton. De inkt die we gebruiken heeft een groen label. De meubels kunnen na gebruik gewoon bij het oud papier, maar zijn ook geschikt als verhuisdozen. Verder zien we dat woningcorporaties onze producten vaak hergebruiken.”


Huis zonder ziel

„Een leeg huis is een huis zonder ziel”, stelt verkoopstyliste Frieda Hartman van Frieda Woonstyling in Hellevoetsluis. De gecertificeerd verkoopstyliste, aangesloten bij het Centraal Netwerk voor Verkoopstylisten, richt met regelmaat leegstaande huizen in. „In een kaal huis waar zelfs de gordijnen ontbreken, voelen aspirant-kopers vaak onvoldoende aan wat de mogelijkheden zijn.” Anderzijds moeten verkopers ervoor oppassen een al te nadrukkelijke woonstijl te tonen in hun huis. Waar kopers tien jaar geleden nog zeiden: „O, daar kijk ik wel doorheen”, kan het nu betekenen dat iemand afhaakt en uitwijkt naar een vergelijkbaar huis met een neutralere inrichting.

Hartman: „We merken hoe bepalend de eerste indruk van een huis op internet is. Die eerste indruk maakt het verschil of de koper meteen doorklikt naar een ander huis of een afspraak maakt voor een eerste bezichtiging.”

Hartman benadrukt dat het lonend is om een leeg huis te voorzien van een frisse, lichte kleur op de muren en wat lichte (kartonnen) meubels neer te zetten. „Verder voeg ik ook altijd wat sfeervolle accessoires toe. Wij zien steeds opnieuw dat de op deze manier gestylde huizen het snelst worden verkocht.”


Tips: verf de muur, maai het gras

  • Maak donkere muren licht.

  • Laat een paar meubelstukken staan of schaf wat (kartonnen) meubilair aan.

  • Voeg een paar sfeervolle accessoires toe.

  • Knip de heg en maai het gras.

  • Hang gordijnen of vitrages op.

  • Lucht het huis regelmatig

www.opbodmakelaar.nl/35-tips-voor-succesvolle-verkoop.phpvoor meer tips.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer