Dacia Lodgy tovert met ruimte
Extra ruimte weten veel automobilisten zeer te waarderen. Dat heeft Dacia goed begrepen als je kijkt naar de nieuwe Lodgy – die, zeker gezien de aanschafprijs, bijna te veel van het goede is.
Wie een huis met veel ruimte zoekt maar niet te veel wil betalen, moet op jacht gaan in meer afgelegen gebieden. Wie dezelfde eisen stelt bij de aanschaf van een auto, kan tweedehands kopen of uitkijken naar de nieuwe Dacia Lodgy. In een rap tempo heeft de Roemeense Renaultdochter Dacia een breed programma opgebouwd. Dat bestaat stuk voor stuk uit zeer betaalbare modellen, allemaal met een eigen focus.
De Lodgy staat voor een 4,50 meter lange vijfdeurs waarbij functionaliteit een belangrijkere rol speelt dan de vormgeving. Toch beschikt de auto over een correcte uitstraling, zonder nu direct opvallend te zijn. De forse afmetingen scheppen de voorwaarden voor een gigantische interieurruimte. De auto zit qua volume bijvoorbeeld tussen de Renault Grand Scénic en de Espace in. Bovendien kan er bij aanschaf worden geopteerd voor vijf of zeven zitplaatsen. In dat laatste geval biedt de Lodgy een bagagevolume van 207 liter. De vijfzitter komt met 827 liter veel volumineuzer voor de dag. De Dacia haalt deze waarde onder de rolhoes! Wordt de bagage tot aan het dak gestapeld, dan kan er nog veel meer mee.
Na het neerklappen van de tweede zitrij blijkt de Lodgy haast over de eigenschappen van een bestelwagen te beschikken met maximaal 2617 liter. Eigenschappen die een gemengd zakelijk en privégebruik mogelijk maken. Veel respect dwingt de Dacia af als er zeven personen plaatsnemen. Want zelfs op de achterste bank komen twee volwassenen niet aan been- en hoofdruimte tekort. Er bestaan grotere en vele malen duurdere ruimtewagens die dit resultaat bij lange na niet halen. Door de forse hoogte zwaait de achterklep behoorlijk ver open en biedt daarmee een droge staanplaats aan personen tot zo’n 1,90 meter lengte.
Jammer dat met name de voorstoelen erg kort van zitting zijn en ook aan de zijkant maar mondjesmaat ondersteunen. Wat aankleding betreft vindt Dacia duidelijk de weg naar boven, zonder dat dit enorme consequenties heeft voor de aanschafprijs. De duurste versie van de Lodgy kost 3000 euro meer dan het basismodel, maar biedt dan wel een tweekleurig dashboard met chromen accenten, een ingebouwd navigatiesysteem met aanraakscherm en uiteraard airconditioning.
Motorisch mocht Dacia tot voor kort gebruikmaken van beproefde, maar weinig verfijnde Renaulttechniek. Dat is in de Lodgy wel anders. Onder de neus ligt een splinternieuwe 1,2 liter benzineturbomotor die met 115 pk een redelijk vermogen levert, maar vooral overtuigt met zijn trekkracht, uitgedrukt in een koppel van 190 Nm bij 2000 tpm. Direct al bij wegrijden trekt de motor als de spreekwoordelijk lier en is daarbij zeker niet rumoerig. De handgeschakelde vijfbak schakelt voldoende precies. De prestaties (een top van 179 km/u en acceleratie naar 100 in 10,5 seconden) krijgen een positieve stimulans door het relatief bescheiden gewicht van 1080 kg.
Dacia construeert het volledige programma op één bodemgroep, waardoor diverse onderdelen gedeeld worden. Ook de fabricage in lagelonenlanden en bijvoorbeeld het weglaten van een volledige bekleding van de achterklep leiden tot de bescheiden prijsstelling.
De afstemming van het onderstel is vooral comfortabel. Geen wonder, omdat Dacia zijn volledige programma afstemt op zich ontwikkelende markten met doorgaans minder strakke wegen. Met het grootste gemak neemt dit ruimtewonder forse oneffenheden en geeft deze uitstekend gedempt aan de inzittenden door. Uiteraard helt de carrosserie wel wat in bochten, maar dat is niets om je zorgen over te maken.
In diverse ons omringende Europese landen start de Lodgyreeks uitermate gunstig net onder de 10.000 euro. In dat geval rijdt de dealer de kale basisversie voor met de ‘oude’ 1,6 liter benzinemotor. Die valt onder het huidige Nederlandse belastingregime vanwege de CO2-uitstoot te duur uit. De nieuwe 1,2 liter TCe turbo haalt in de praktijk een verbruik van 1 op 12 en heeft een gunstige CO2-uitstoot van 135 g/km, waardoor de bpm bescheiden uitvalt. De vanafprijs bedraagt 15.990 euro en voor 18.990 euro staat de meest complete Prestige-uitvoering gereed. De extra achterbank kost 900 euro. Dat is bescheiden en dat geldt ook voor de bedragen van de andere beschikbare opties.
Concluderend mag gezegd worden dat de Dacia Lodgy weliswaar wat verfijning mist, maar dat ruimschoots compenseert met zijn functionele kwaliteiten, rijcomfort en prijsstelling.
Dacia Lodgy TCe 115 Prestige
Topsnelheid
179 km/h
Acceleratie
10,5 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld
1 liter op 15,0 km.
CO2-uitstoot
135 g/km
ruimte ++
De binnenruimte van de Dacia Lodgy blijkt gigantisch. Bovendien kan deze zeer flexibel worden ingezet voor zowel personenvervoer als bagage.
prestaties +
De moderne 1,2 liter turbo benzinemotor levert vlotte prestaties en functioneert voldoende stil. Het verbruik zou nog wat gunstiger mogen.
vormgeving -
Harde kunststoffen, een niet volledig beklede achterklep en stoelen die geen geweldige steun bieden vormen de consequenties van zo veel auto voor zo weinig geld.
rijgedrag +
De afstemming van het onderstel is comfortabel. De Lodgy beweegt zich lekker soepel door het verkeer. Fors overhellen in bochten blijft de passagier bespaard.
prijs ++
Geen enkel merk biedt zo veel ruimte voor zo weinig geld. Zelfs een maximaal uitgerust exemplaar blijft ruim onder de 20 mille.