Cultuur & boeken

„Ferme omzetstijging” tijdens Boekenweek

De Boekenweek 2013 zorgde voor een „ferme” omzetstijging van Nederlandstalige boeken in de boekwinkel van 3,7 procent. Het is voor het eerst sinds 2011 dat de dalende trend in het boekenvak wordt gekeerd.

Redactie boeken
28 March 2013 16:38Gewijzigd op 15 November 2020 02:45Leestijd 2 minuten
Foto RD
Foto RD

Dat meldt organisator CPNB donderdag in een persbericht. Volgens CPNB is de stijging onder meer te danken aan het feit dat de Boekenweek die keer is teruggebracht tot een echte week –van zaterdag 16 tot en met zondag 24 maart–, aan het verschuiven van de NS Vrij Reizen Dag naar de laatste dag van de Boekenweek, aan de populariteit van Boekenweekauteur Kees van Kooten en aan het door de media en lezers zeer goed ontvangen Boekenweekgeschenk ”De verrekijker” van Van Kooten.

”De verrekijker” verscheen in een oplage van 770.000 exemplaren die aan het einde van de Boekenweek nagenoeg allemaal door de boekwinkels aan haar klanten, bij aankoop van 12,50 euro of meer aan boeken, cadeau zijn gedaan. Het aantal luisterboeken van het geschenk dat werd weggeven is ten opzichte van vorig jaar verdubbeld. Het e-boek van het Boekenweekgeschenk loopt ook goed en is nog tot eind van de maand te downloaden, aldus CPNB.

Het Boekenweekessay ”De leeuw en zijn hemd” van Nelleke Noordervliet was eveneens gewild: het staat al twee weken op de eerste plaats van de Bestseller 60 en was aan het einde van de Boekenweek zo goed als uitverkocht. De bundel ”Gouden tijden, zwarte bladzijden” voor de leden van de openbare bibliotheken verscheen in een oplage van 61.500 en vond gretig haar weg naar nieuwe leden en lezers.

In Vlaanderen wordt de Vlaamse Boekenweek, de Literaire Lente, zaterdag afgesloten met een optreden van Kees van Kooten in Vooruit in Gent. Het is het tweede jaar dat het Boekenweekgeschenk in Vlaanderen verschijnt. Vorig jaar was Tom Lanoye de auteur van het Boekenweekgeschenk ”Heldere hemel”.

De cijfers van de Boekenweek 2013 komen tot stand in samenwerking met GfK Retail & Technology Benelux BV. Zij verzamelen wekelijks verkoopgegevens van meer dan 800 Nederlandse boekwinkels, bestaande uit alle ketens, aangevuld met zelfstandige (internet)boekwinkels en de warenhuizen V&D en Bijenkorf.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer