Mitsubishi Outlander zet aanval in
Het is lang stil geweest rond Mitsubishi. Te lang misschien. Het merk zag de afgelopen jaren zijn marktaandeel in Europa langzaam maar zeker afkalven. Met een gedateerd assortiment en een gedemotiveerd dealernetwerk bleek het vechten tegen de bierkaai. Het tij lijkt echter te keren. Met verse modellen en een frisse organisatie gaat Mitsubishi opnieuw in de aanval.
Het heeft Mitsubishi de afgelopen jaren bepaald niet meegezeten. Kernmodellen als de Carisma en de Space Star lopen al weer jaren mee en hebben hun glans inmiddels verloren. Ook de Galant en de Space Wagon behoren niet meer tot de jongsten en hebben onder de verhitte marktomstandigheden van de afgelopen jaren allang het onderspit moeten delven. De reputatie van macho Pajero is nog altijd oké, maar ook hij is gezien zijn prijs geen verkoopkanon. De dealers van Mitsubishi werden kortom geacht hun business te verdedigen met munitie waarvan de concurrentie niet of nauwelijks onder de indruk was. En de consument al evenmin.
Als het aan Mitsubishi ligt, komt er verandering in die situatie. De bezem is flink door de Europese organisatie gehaald en er staan nieuwe modellen op stapel. De eerste twee zijn de Outlander en de Lancer en binnen afzienbare tijd kunnen we de Grandis verwachten.
De Outlander oogt minder verrassend dan zijn naamgeving doet vermoeden. De Japanner is de zoveelste exponent van een ”nieuwe visie op automobiliteit”, die reeds talloze nieuwe auto’s heeft opgeleverd. Dat neemt niet weg dat de markt voor het soort auto’s als de Outlander nog altijd groeiende is. De zogenaamde Sports Utility Vehicles (SUV) zijn er inmiddels in vele soorten en maten. Ze combineren doorgaans het voorkomen van een terreinwagen met de binnenruimte en het comfortniveau van een stationwagon. Zo ook de Outlander. De Japanner ziet er onmiskenbaar stoer en competent uit, maar de vormgeving heeft desalniettemin een opvallend hoog Playmobil-gehalte. De extreem dikke dakstangen en de gladde voorzijde zijn daar debet aan.
Buiten adem
De Outlander ziet er krachtiger uit dan de motor in de praktijk kan waarmaken. De beproefde Mitsubishi was voorzien van een 2,0 liter zestienklepper, die goed is voor een maximumvermogen van 100 kW/136 pk bij 6000 tpm en een maximumkoppel van 176 Nm bij 4500 tpm. Om de 1510 kilogram wegende Outlander behoorlijk in beweging te krijgen, moet de machinerie flink op toeren gehouden worden. En dan nog is de Japanner geen vlotte jongen. De acceleratie vanuit stilstand tot 100 km/h vergt 11,4 seconden en bij 192 km/h is de Mitsubishi echt helemaal buiten adem. Vooral het gebrek aan koppel onderin speelt de Outlander parten. De krachtbron beantwoordt dan ook geenszins aan de sportieve aspiraties van de auto. De motor draait relatief veel toeren bij de gebruikelijke kruissnelheden, waardoor het geluidsniveau eveneens teleurstelt.
Toch springt de Outlander 2.0 relatief spaarzaam om met brandstof. Een gemiddelde score van 1 op 10,1 is voor dit slag auto’s gewoon oké. Dat zal voor de liefhebber echter geen belemmering vormen om de Outlander 2.0 in de showroom te laten staan en te wachten op de sterke Outlander 2.4, die eind dit jaar op het toneel verschijnt.
De Mitsubishi Outlander beschikt over een prima weggedrag. Mitsubishi levert de Outlander ook met voorwielaandrijving, maar naar verwachting zal het gros van de kopers zonder aarzeling voor de varianten met permanente vierwielaandrijving gaan.
De Outlander 4WD voelt zelfverzekerd aan en doet in dat opzicht veel meer aan een conventionele stationwagon dan aan een terreinwagen denken. De Outlander stuurt behoorlijk strak en gedraagt zich ook in bochten betrouwbaar en veilig. Het onderstel weet daarnaast prima raad met allerlei oneffenheden in het wegdek en biedt de inzittende een prettige hoeveelheid comfort. Dat wordt versterkt door de gemakkelijke en direct schakelende vijfversnellingsbak. Minder lof verdient de koppeling, die wel erg gevoelig is, wat soepel wegrijden lastig maakt.
Voldoende ruimte
De Mitsubishi Outlander is van vele markten thuis. Zijn vierwielaandrijving maakt het mogelijk om af en toe eens een zandpad in te slaan en zijn binnenruimte maakt de auto tot een prima kameraad voor eigenaren met ruimtevretende liefhebberijen als kamperen. Zowel voor als achter zit je prima en er is voor hoofd en benen voldoende ruimte beschikbaar. Voorin heeft Mitsubishi twee prima stoelen gemonteerd, die voor meer dan voldoende steun zorgen. De verstelmogelijkheden zijn eveneens oké, al mist de Outlander een stuur dat in de lengte versteld kan worden.
De achterbankleuning is neerklapbaar, maar kan ook onder verschillende hoeken worden vergrendeld. Het interieur oogt vriendelijk maar niet spectaculair. Het geheel laat zich eenvoudig bedienen en ziet er netjes afgewerkt uit. De bagageruimte meet een inhoud van 402 liter en kan worden uitgebreid tot 1705 liter en maakt dat je in de Outlander niet snel met een tekort aan laadruimte geconfronteerd zult worden.
Mitsubhishi heeft met de Outlander onmiskenbaar een welkome aanvulling op haar assortiment geleverd. De auto rijdt goed en steekt prima in elkaar. Bovendien is de prijsstelling alleszins redelijk. De auto bindt daarmee de strijd aan met auto’s als de Hyundai Santa Fe, Honda CR-V en Toyota RAV4. Dat zijn stuk voor stuk geduchte tegenstanders. Of de Mitsubishi Outlander een succes gaat worden, zal mettertijd duidelijk moeten worden. De Outlander bewijst echter dat Mitsubishi weer serieus ’back in business’ is. Hoewel het de overweging waard is om even te wachten op een Outlander met meer spierballen.
Techniek
Cilinderinhoud: 1997 cc; maximumvermogen: 100 kW/136 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 176 Nm bij 4500 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 11,4 seconden; topsnelheid 192 km/h.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4545 mm; breedte: 1750 mm; hoogte: 1620 mm; wielbasis: 1625 mm; gewicht: 1510 kilogram; inhoud bagageruimte: 402-1705 liter; brandstoftank: 60 liter; Mitsubishi Outlander 2.0 Sport 4WD: 31.145 euro.
Waardering
Plus: weggedrag, binnenruimte
Min: prestaties, koppeling
Alternatieven
Hyundai Santa Fe 2.4i Country 4WD: 30.095 euro
De Hyundai Santa Fe heeft een prima bijdrage geleverd aan de verkoopcijfers van Hyundai. De Santa Fe wist te charmeren met de combinatie van uitstraling, ruimte en prijs en heeft inmiddels zijn duizenden verslagen. Nog altijd een aantrekkelijke auto. Is aan de zware kant. Daarom, ondanks een maximumvermogen van 107 kW/146 pk, geen hardloper.
Nissan X-Trail 2.0 Sport: 32.000 euro
Hoekige verschijning van recente datum. Oogt minder blits dan de Outlander, maar ziet er toch functioneel en krachtig uit. Onder de kap huist een 103 kW/140 pk sterke 2,0 liter zestienklepper, die de X-Trail keurig vooruit helpt. Geen hardloper. Doorsparen voor een sterkere variant kan geen kwaad.
Toyota RAV4 2.0 16v VVT-I Linea Sol 5d: 32.290 euro
De Toyota is de kleinste, duurste en snelste van het kwartet. De Japanner is een erg fijne auto, die beschikt over een prettig onderstel en dito motor. Is in tegenstelling tot de overige drie niet leverbaar met een sterkere motor, maar heeft die ook als enige niet echt nodig.