Economie

„Vertrouwen consument in bank foetsie”

AMSTERDAM (ANP) – Consumenten hebben geen vertrouwen meer in hun eigen bank, maar ook niet in die van de concurrentie. Om die reden is er nauwelijks animo om over te stappen. Dat concluderen adviesbureau Roland Berger en marktonderzoeker GfK in een dinsdag verschenen studie.

26 March 2013 11:35Gewijzigd op 15 November 2020 02:41
beeld ANP
beeld ANP

Het vertrouwen onder consumenten in de financiële dienstverlening daalde vorig jaar van 39 naar 33 procent; het vertrouwen in banken van 44 naar 40 procent. Volgens de onderzoekers heeft de financiële crisis grote impact gehad op de Nederlandse bankensector. „Het bankenlandschap is veranderd met drie banken met overheidssteun, twee genationaliseerde banken en het verdwijnen van niche spelers DSB en Friesland Bank”, stelt Roland Berger.

De bankensector wordt gedomineerd door een beperkt aantal spelers, met ING, Rabobank en ABN voorop. Maar ze bieden allemaal dezelfde producten en diensten. „Hierdoor is hun onderscheidend vermogen tot een minimum beperkt. De banken weten de consument niet te interesseren”, aldus de onderzoekers.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer