Betaalde oplage grootste kranten daalt verder
AMSTERDAM – De betaalde oplage van de twee grootste kranten van Nederland, De Telegraaf en het Algemeen Dagblad, is in het vierde kwartaal van vorig jaar opnieuw gedaald. De Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad en het Financieele Dagblad zagen de betaalde oplage mede door webabonnementen licht stijgen. Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksinstituut HOI dinsdag publiceerde.
Bij De Telegraaf nam de betaalde oplage met ruim 24.000 stuks af ten opzichte van de laatste 3 maanden van 2011, tot 505.073. Bij het AD ging de betaalde oplage met ruim 8000 stuks omlaag tot 383.350 kranten.
De Volkskrant en Trouw zagen de papieren oplage met 1000 stijgen. NRC Handelsblad verkocht 7000 meer webabonnementen, maar schroefde de papieren betaalde oplage met 3000 kranten terug. Hetzelfde beeld deed zich voor bij het Financieele Dagblad, waar de papieren oplage met circa 4500 stuks daalde, terwijl er vorig kwartaal bijna 6000 meer webabonnementen waren dan een jaar eerder.
Regionale kranten zagen de betaalde oplage vorig kwartaal massaal dalen. De Gelderlander, de grootste regionale krant, ging met bijna 7000 stuks achteruit tot 125.826 betaalde kranten. Noordhollands Dagblad, de op een na grootste regionale krant, ging met dezelfde marge achteruit tot 118.432.
De gratis kranten Metro en Sp!ts schroefden de oplage ook stevig terug. Metro verspreidde in het laatste kwartaal van 2012 circa 48.000 kranten minder dan een jaar eerder. Het aantal exemplaren van Sp!ts nam met ruim 58.000 af.
E-paper
Terwijl de papieren oplagen van kranten onder druk staan, zetten e-papers hun opmars voort. Uit cijfers die onderzoeksinstituut HOI vandaag publiceerde, blijkt het aantal e-papers (de betaalde digitale editie van kranten) het afgelopen jaar met ruim 23 procent te zijn toegenomen. Bij het Reformatorisch Dagblad groeide het aantal betaalde e-papers met 22 procent tot 5299 stuks. De zogeheten betaalde gerichte oplage daalde met 3,9 procent tot 47.437 stuks.