Economie

Dreamliner mag weer eventjes de lucht in

EVERETT – Het licht staat weer even op groen. De Dreamliner mag de lucht in om –tijdens een testvlucht– aanpassingen aan z’n batterijen uit te proberen. De spanning rond de accu’s stijgt.

14 March 2013 18:00Gewijzigd op 15 November 2020 02:29
Boeing Dreamliner.  Foto EPA
Boeing Dreamliner. Foto EPA

Het zit de Amerikaanse vliegtuigbouwer niet mee. Boeing blijft kampen met hardnekkige problemen rond de brandgevaarlijke lithium-ionaccu’s van z’n Dreamliner. De exacte oorzaak is nog altijd onduidelijk.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft Boeing toestemming gegeven om aanpassingen aan de Dreamliner­-accu te testen, nadat een recente proefvlucht geen bijzonder­heden aan het licht bracht.

De toezichthouder geeft echter pas groen licht om de vluchten te hervatten als een testplan volledig én succesvol is afgerond. Hoe lang de test­periode duurt, daarover doet Boeing geen mededelingen.

De Dreamliner is het veelgeplaagde paradepaardje dat met de nodige vertraging en kostenoverschrijdingen is ontwikkeld. Begin dit jaar braken er door over­verhitting van de accu’s brandjes uit in twee toestellen. Eén Dreamliner moest een nood­landing maken.

De FAA houdt sinds medio januari alle Dreamliners aan de grond, totdat de oorzaak duidelijk is. Boeing probeert met een legertje experts de oorzaak te achterhalen en aanpassingen te doen om de accuproblemen significant te verkleinen.

Boeing, de National Transportation Safety Board (NTSB) en GS Yuasa, de Japanse maker van de batterijen, tasten echter nog altijd in het duister over de exacte oorzaak. De NTSB vermoedt dat kortsluiting in één cel –met de daarbij vrijkomende hitte– een oorzaak is.

De hitte van de probleem­cellen veroorzaakt een zogenaamde ”thermal runaway” in naastgelegen cellen, aldus het Technisch Weekblad. Hierbij begint door de vrijkomende warmte de beschermende laag om de batterij uiteen te vallen. Vervolgens treedt oververhitting op, waarbij de ontbrandbare gassen etheen en methaan ontstaan en de druk in de cel oploopt. Daarop begint de scheiding tussen de twee accupolen te smelten. Op dat moment ontstaat kortsluiting en begint de elektrode te des­integreren, waarbij zuurstof het vuur aanwakkert.

Boeing heeft de FAA voorgesteld drie aanpassingen door te voeren. De fabrikant plaatst meer isolatie tussen de acht cellen van iedere batterij, waarmee de kans vermindert dat de hitte van één cel problemen in de hele accu veroorzaakt.

Verder wil Boeing de batterijen zodanig aanpassen dat vibraties, vocht en opzwellingen geen invloed hebben. Bovendien plaatst de vliegtuigbouwer iedere accu in een zwaardere metalen container. Een afvoer moet giftige gassen buiten het vliegtuig brengen. Daarmee bestrijdt Boeing symptomen, concludeert het Technisch Weekblad. Niet de oorzaak.

De vliegtuigbouwer zegt „vertrouwen” te hebben in een snelle oplossing. „Het gaat niet om een provisorische, maar om een permanente oplossing”, aldus marketingdirecteur Ramdy Tinseth. Een veilige vlucht­uitvoering zou verzekerd zijn.

Alternatieven

Wereldwijd zijn vijftig Dream­liners in dienst, waarvan bijna de helft in Japan. Maatschappijen die vliegen –of zouden willen vliegen– met de 787, zoeken intussen driftig naar alternatieven. Volgens leasemaatschappij CIT Aerospace is er vooral meer vraag naar Boeings 767- en Airbus A330-leasetoestellen. Norwegian Air Shuttle bijvoorbeeld least tijdelijk twee Airbus A340’s. Inclusief bemanning.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer