Seat Leon logisch opgevolgd
Sportiviteit is niet meer het hoofddoel van Seat. Toch blijkt de nieuwe vijfdeurs Leon nog wel degelijk aan deze eigenschap te appeleren, zeker in de stugger afgestemde FR-uitvoering.
De nieuwe Leon is binnen het Seatprogramma van groot belang. De auto vormt met de Ibiza het hart van de serie. Bovendien krijgt de Leon een grotere rol toebedeeld. Naast deze vijfdeurshatchback onthulde het merk begin deze week op de jaarlijkse autosalon van Genève de driedeurs SC en volgt er nog een wagon.
Alle merken binnen de Volkswagen Groep ontwikkelen met grote voortvarendheid nieuwe modellen op basis van een recent gelanceerde bodemgroep. Deze zogenaamde MQB-groep is zeer flexibel inzetbaar en brengt ook meteen een forse gewichtsreductie mee. Dat laatste is een belangrijk element in de strijd tegen het brandstofverbruik.
De nieuwe Audi A3 en Volkswagen Golf kregen de primeur van dit onderstel en de Seat Leon sluit nu binnen die gelederen aan. Het profiel van de 4,26 meter lange vijfdeurs oogt opmerkelijk langgerekt. Dat komt volledig op het conto van de vormgevers, want de hoogte van 1,46 meter blijkt heel normaal. In de vlakverdeling laat de carrosserie duidelijk verwijzingen zien naar de vorige generatie van het model. Het front is overduidelijk familie van de Ibiza. Het profiel volgt de door de hele auto-industrie doorgevoerde opgaande ruitlijn. Terwijl de achterkant er in dit geval het meest origineel uitziet. De verlichting blijkt strak gesneden en bij de sportieve FR-uitvoering voorzien van ledtechniek.
Seat trekt de bumper relatief hoog door, vandaar dat de Leon een stevige tildrempel heeft naar de bagageruimte. Het volume daarvan bedraagt 380 liter. Ook de opbrengst van 1210 liter na het neerklappen van de achterbank plaatst de Leon midden in z’n segment. Specifieke uiterlijke elementen van de FR betreffen de 17 inch wielen, afwijkende bumpers, dubbele uitlaatpijp en de donkergetinte ruiten vanaf de B-stijl.
Wie door de langgerekte vorm een bescheiden hoogte in het interieur verwacht, komt binnenin tot de verrassende conclusie dat de Leon een prima leefruimte biedt. Zowel voor- als achterin kunnen volwassenen goed zitten en hebben ze een overeenkomstige plek voor hoofd en benen.
Het dashboard oogt zeer breed en dat komt door de vlakverdeling die is gekozen. Het geheel ziet er zakelijk en zeker niet speels uit. Het cluster in het midden met het navigatiescherm komt dominant over en wordt geflankeerd door twee ventilatieroosters. De FR heeft een aan de onderzijde afgeplat stuurwiel en beschikt over tal van rode stiksels, zowel op het stuur, bij de pook en de handrem als op het meubilair. De stoelen bieden meer ondersteuning dan in de andere uitrustingsvarianten door de hogere randen van zitting en rugleuning. De meeste functies vindt de bestuurder behoorlijk intuïtief. Het aantal knoppen op het stuurwiel blijft gelukkig beperkt. Tussen de stoelen in voorziet Seat de Leon van een dubbele bekerhouder en ook voor opbergmogelijkheden zorgt het merk in voldoende mate.
Motorisch loopt de Seat Leon aardig in de pas met de nieuwe Volkswagen Golf. De reeks start met de 1.2 TSI, naar keuze met 85 of 105 pk, gevolgd door de 1.4 TSI, die met 122 en 140 pk op het programma staat. De laatste wordt op dit moment uitsluitend geleverd in de FR-uitmonstering. Naast het flinke vermogen levert de turbomotor ook een uitermate prettig koppel van 250 Nm, dat over een breed bereik van 1500 tot 3500 tr/min ter beschikking staat. Dat geeft de Leon FR als het ware vleugels. De auto accelereert uitermate vlot in 8,2 seconden naar de 100 km/u en zet een top neer van 211 km/u. Rumoerig blijkt de krachtbron beslist niet. Bovendien wezen eerdere testen uit dat de huidige TSI-motoren normaal gesproken behoorlijk zuinig met brandstof omspringen. De Leon FR vormt daar geen uitzondering op en komt op 1 liter van het kostbare vocht 14,2 kilometer ver.
Bij de FR-uitvoering hoort een straffere afstemming van het onderstel. Maar gelukkig schiet Seat daarin niet door. De auto blijft uitermate geschikt als gezinswagen, omdat het geheel niet onvergeeflijk stug reageert. Tegelijk stuurt de auto lekker scherp door snel genomen bochten. Het komt erop neer dat Seat de Leon FR afstemt op een brede range aan rijstijlen.
Seat start de Leon bij 18.250 euro voor de 1.2 TSI Entry. Interessanter is de Reference met airco vanaf 19.950 euro. De FR met benzinemotor start als 1.4 TSI van 122 pk voor 24.950 euro, en wie liever de 140 pk wil, betaalt slechts 700 euro meer. Alle 1.2 en 1.4 benzinemotoren voldoen aan de norm voor 20 procent bijtelling.
Seat Leon FR 1.4 TSI
uiterlijk +
De nieuwe Seat Leon ziet er aangenaam uit, met zijn langgerekte profiel. Sportieve toevoegingen aan de FR-uitvoering doen er een schepje bovenop.
prestaties/verbruik +/+
Zeker in de 140 pk versie biedt de Leon FR een prima prestatieniveau. Seat weet deze eigenschap te paren aan een behoorlijk gunstig brandstofverbruik.
volume +
In eerste instantie lijkt de Seat Leon relatief laag, maar dat valt mee. Binnen is de hoogte normaal en de auto beschikt over een bijpassend bagagevolume.
Topsnelheid
211 km/h
Acceleratie
8,2 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld
1 liter op 14,2 kilometer
CO2-uitstoot
119 g/km
interieur +/-
Op het gebied van materiaalgebruik ziet het interieur van de Leon er keurig verzorgd uit. De vormgeving is weinig bijzonder en erg aan de zakelijke kant.
bagageruimte -
Zware bagagestukken moeten over een forse drempel worden getild. De bagagevloer blijkt ten opzichte van het bumperlichaam erg diep geplaatst.