VVD: geen gele kaart voor spoorplan Europa
DEN HAAG (ANP) – Een gele kaart trekken voor de Europese spoorplannen is volgens de VVD geen goed idee. Volgens Kamerlid Betty de Boer is er in Nederland alleen onvoldoende ruimte voor concurrentie op het spoor en moet meer marktwerking dus in Europees verband worden geregeld.
Coalitiepartner PvdA stelde eerder dat een gele kaart wél nodig is, omdat er door de Europese plannen chaos kan ontstaan op het spoor. De Nederlandse concessie - het recht om op het spoor te rijden - zou volgens Europa aan drie partijen moeten worden gegund. Nu heeft de NS de concessie in handen.
„We willen dat er overal in Europa gelijke randvoorwaarden komen voor het spoorvervoer”, aldus De Boer. „Als we dat doel willen bereiken, moeten we nu niet direct negatief oordelen.” Bovendien zitten in het spoorplan ook goede onderdelen, zoals het verbeteren van de veiligheid op het spoor en de afspraak dat overal in Europa dezelfde treinen kunnen rijden.
CDA en D66 zijn ook geen voorstander van een gele kaart, waardoor het voor de PvdA nog moeilijk wordt om een meerderheid te krijgen. De sociaaldemocraten kunnen overigens wel rekenen op de steun van de SP.
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) vindt het ook verstandiger om voorlopig mee te blijven praten over de Brusselse plannen. „We moeten wel aan tafel blijven om invloed te hebben”, zei ze. Mansveld vreest dat Nederland door een gele kaart buitenspel komt te staan, terwijl andere landen ondertussen een overeenkomst sluiten.
De staatssecretaris benadrukte zelf ook kritisch te zijn over de Europese plannen. Daarom laat ze onderzoeken wat de gevolgen voor Nederland precies zijn. De uitkomsten daarvan verwacht ze in de zomer. Pas daarna neemt ze een definitief standpunt in.
Het trekken van een gele kaart is een officiële procedure die nationale parlementen kunnen gebruiken als ze een plan van Brussel niet zien zitten. Zodra minstens een derde van alle aangesloten lidstaten een gele kaart trekt, is de Europese Commissie verplicht het voorstel opnieuw te overwegen.