Rode Kruis-campagne voor slachtoffers Syrië
DEN HAAG (ANP) – Op Facebook start het Nederlandse Rode Kruis een nieuwe campagne voor de miljoenen slachtoffers in het door burgeroorlog verscheurde Syrië. De hulporganisatie vraagt om bij wijze van steun foto’s te delen, en tevens om een financiële bijdrage op giro 6868.
Dat heeft het Rode Kruis donderdag bekendgemaakt. „Met de campagne vragen wij aandacht voor alle Syriërs die massaal en ongewild slachtoffer zijn geworden van het conflict. Samen met de lokale Syrische Rode Halve Maan behoren wij tot de weinige hulporganisaties die in het hele land grootschalig hulp kunnen verlenen. Meer hulp voor het immense leed blijft echter van levensbelang. Zo’n 4 miljoen Syriërs hebben direct hulp nodig”, meldt het Rode Kruis.
Ondanks de crisis blijven de Nederlanders volgens Jeroen den Tex, directeur marketing en fondsenwerving bij het Rode Kruis, geld geven. „Wat we wel merken is dat het heel moeilijk is mensen te overtuigen geld te geven voor hulpverlening bij conflicten, terwijl het drama zeker niet minder is dan bij extreem weer of een hongersnood”, zegt Den Tex.
Wel is het moeilijk om voor Syrië campagne te voeren, erkent Tex. „We hebben als Nederlandse Rode Kruis sinds het begin van het conflict al eerder actie gevoerd en verschillende dingen geprobeerd. Maar het is lastig om de mensen te overtuigen bij te dragen aan de hulpverlening in Syrië. Daarom hebben we nu gekozen voor een minder traditionele aanpak. Wij doen de voorzet, maar het succes hangt af van het publiek. Wij hopen dat de mensen ons zowel symbolisch als financieel gaan ondersteunen.”
Het Rode Kruis roept mensen via Facebook op een olievlek te creëren door een foto van zichzelf te maken met hun handen in de vorm van een hartje en die vervolgens te delen, met de begeleidende tekst: open your heart for the people in Syria. Er is 16 miljoen euro nodig om de zwaargewonden te kunnen helpen.