Ondanks recessie 4,4 procent meer auto’s verkocht
De auto- verkoop in Europa zit weer in de lift.
In september werden in heel West-Europa (EU plus Zwitserland, Noorwegen en IJsland) 1,36 miljoen nieuwe personenwagens ingeschreven. Dat zijn er 4,4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Volgens brancheorganisatie ACEA, die deze cijfers maandag bekendmaakte, ziet dit resultaat er „bemoedigend” uit. Als verklaring voor de stijgende verkopen geeft de organisatie het toegenomen consumentenvertrouwen en de kortingen die fabrikanten aanbieden. Maar ook het feit dat september in 2003 een werkdag meer telde dan vorig jaar, verklaart de toename.
De goede maand september kan niet verhullen dat de verkopen in de rest van het jaar tegenvielen. Tussen januari en september werden 1,5 procent minder nieuwe wagens ingeschreven.
In Nederland verkochten de fabrikanten 4,1 procent meer personenvoertuigen in september. In het grootste autoland van Europa, Groot-Brittannië, stegen de verkopen 1,5 procent en in Duitsland was de toename zelfs 6,8 procent.
Opel was het meest verkochte merk in september. Met ruim 133.000 verkochte wagens kroop het merk vlak voor het minder presterende Volkswagen, dat op 131.000 uitkwam. De Japanse en de Koreaanse merken zetten hun stevige opmars voort.