Sterke winstgroei voor Lego
BILLUND (ANP/BLOOMBERG) – De Deense speelgoedfabrikant Lego, de grootste van Europa, heeft vorig jaar ruim een derde meer winst behaald, geholpen door een sterke vraag naar speelgoed voor meisjes. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.
De winst steeg tot een recordniveau van 5,61 miljard kroon (752 miljoen euro) en de omzet ging met een kwart omhoog tot 23,4 miljard kroon. Volgens topman Jørgen Vig Knudstorp was nauwelijks aan de vraag naar het meisjesspeelgoed Lego Friends te voldoen, ondanks een verdubbeling van de productie. Die speelgoedlijn werd in januari vorig jaar op de markt gebracht. Volgens Knudstorp is Lego Friends het belangrijkste nieuwe product van het bedrijf in de afgelopen 10 jaar.
Lego liet verder weten dat het wereldwijde marktaandeel vorig jaar is gestegen tot 8,6 procent, van 7,1 procent in 2011. Het Deense bedrijf laat met de sterke omzetgroei zijn grote Amerikaanse rivalen Mattel en Hasbro duidelijk in het stof bijten. Mattel zag de omzet vorig jaar met slechts 2 procent toenemen en bij Hasbro ging de omzet zelfs met bijna 5 procent omlaag. In de 8 jaar dat Knudstorp aan het hoofd van Lego staat, is de omzet van de speelgoedfabrikant verdrievoudigd.