Analoog is terug
Analoge fotografie, dat begrip ontstond pas toen de digitale fotografie leidend was geworden. Sindsdien is de analoge techniek achterhaald. Op de plaats waar ooit de film zat, zit nu een sensor met miljoenen ”photosites”. Die vormen het beeld. Een digitaal beeld. Helder, gaaf en met een onvoorstelbare scherpte. Wat wil een mens nog meer?
Verrassend genoeg is er toch een soort opleving gaande. Steeds meer oudere vakmensen, maar ook jonge fotografiestudenten willen weer analoog werken. Ze hebben genoeg van de snelle plaatjesmakerij. Het ambacht roept! Ze willen weer geconcentreerd kijken voordat ze een foto maken. Ze willen ploeteren met chemicaliën om het beeld tevoorschijn te toveren. Slow photography!
De roepstem was niet te weerstaan. Ook ik kocht een analoge camera. Nu verken ik mijn (nieuwe) woonomgeving, het noorden van Nederland, met een camera met grote negatieven van 6 bij 9 centimeter! De chemicaliën voor de ontwikkeling van deze films hebben reeds vlekken gevreten in het aanrechtblad van de keuken die geen huisvrouw meer weg krijgt.
Dat is goed. Dat is het bewijs dat het ambacht terug is.
Op deze pagina een aantal analoge foto’s, gemaakt in het Lauwersmeergebied met de Mamiya 7 II op Kodak Porta 160-film.