Economie

AkzoNobel wil rendement verhogen

AMSTERDAM (ANP) – AkzoNobel wil in de komende jaren het rendement en de winstgevendheid verbeteren. De grootste verfproducent ter wereld wil voortbouwen op zijn leidende marktposities. Het kostenbesparingsprogramma wordt versneld. Dat maakte het concern woensdag bekend bij de presentatie van de nieuwe strategie.

20 February 2013 07:32Gewijzigd op 15 November 2020 02:02

De onderneming wil onder meer dat het rendement op omzet, wat AkzoNobel definieert als operationeel resultaat gedeeld door de omzet, eind 2015 uitkomt op 9 procent. Dat percentage ligt nu op 5,9 procent. Het beoogd rendement op investeringen moet dan 14 procent zijn, tegen 8,9 procent nu. De schuldratio (schulden afgezet tegen het operationeel resultaat) mag niet boven de 2 uitkomen. AkzoNobel gaat verder uit van een omzetgroei van circa 4 procent per jaar tot en met 2015.

De maatregelen zijn bedoeld om meer kapitaal te genereren en operationele kwaliteitsverbetering te stimuleren. Daarbij wordt de nadruk gelegd op meer waarde voor aandeelhouders. Die zijn volgens analisten de afgelopen jaren minder beloond dan bij branchegenoten van AkzoNobel.

Het concern zegt zich verder te willen concentreren op vier eindgebruikers. Dat zijn de segmenten Bouw en Infrastructuur, Transport, Industrie en Consumentengoederen. AkzoNobel hoopt beter te kunnen inspelen op marktomstandigheden door meer inzicht te krijgen in voorspellende indicatoren voor de segmenten.

Het bedrijf stelt geen concrete doelen wat betreft de omzet in groeimarkten. De opkomende landen zijn inmiddels goed voor 44 procent van de omzet en dat percentage zal „naar verwachting in de komende jaren toenemen”, aldus AkzoNobel. Wel worden er nieuwe duurzaamheidsdoelstellingen gesteld.

Het bestaande kostenbesparingsprogramma, waarbij AkzoNobel in 2014 structureel 500 miljoen euro voordeel wilde behalen, wordt versneld. Dat bedrag moet al dit jaar zijn gerealiseerd. Inmiddels zijn al besparingen ter waarde van 250 miljoen euro behaald. Met de besparingen zijn eenmalige kosten van eveneens bijna 500 miljoen euro gemoeid, waarvan al 292 miljoen euro al is uitgegeven.

Verder gaat het verfbedrijf werken met een kleiner bestuur. Het zogenoemde executive committee wordt „in de toekomst” ingekrompen. De kortetermijnbeloning wordt afgestemd op doelstellingen met betrekking tot het operationeel resultaat, rendement op investeringen en de kasstroom.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer