Forse winstdaling bij DSM
HEERLEN (ANP) – Speciaalchemiebedrijf DSM heeft de winst in het vierde kwartaal van vorig jaar met 75 procent zien dalen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Uit de woensdag gepresenteerde resultaten blijkt dat het concern flink last heeft gehad van dalende marges op caprolactam, een grondstof voor nylon.
De nettowinst daalde van 85 miljoen euro tot 21 miljoen euro, terwijl de omzet met 2 procent steeg tot 2,27 miljard euro. De winst is veel lager dan de 70 miljoen euro waarop analisten in doorsnee rekenden; de omzet komt vrijwel overeen met de gemiddelde raming. DSM wil ondanks de winstdaling voor het derde jaar op rij het dividend verhogen, met 5 cent tot 1,50 euro per aandeel.
„In de context van moeilijke marktomstandigheden lieten alle clusters exclusief caprolactam groei zien”, aldus bestuursvoorzitter Feike Sijbesma. DSM haalde een bedrijfsresultaat (ebitda) van 243 miljoen euro ondanks een bijdrage uit caprolactam die 100 miljoen euro lager was dan een jaar eerder. In het vierde kwartaal van 2011 bedroeg het bedrijfsresultaat 293 miljoen euro.
Nutrition, het onderdeel dat onder meer vitamines maakt, maakte opnieuw een sterke periode door en is inmiddels goed voor meer dan 70 procent van het bedrijfsresultaat (ebitda). Het onderdeel profiteerde onder meer van de bijdrage van een aantal overgenomen bedrijven en zal dit jaar naar verwachting „duidelijk” betere resultaten boeken dan in 2012.
De marktomstandigheden voor het onderdeel Pharma zullen dit jaar lastig blijven, maar DSM heeft er vertrouwen in de prestaties „substantieel” te kunnen verbeteren. Performance Materials zal ook een verbetering laten zien ondanks de negatieve effecten van caprolactam „in het bijzonder ten opzichte van de eerste helft van 2012”. Polymer Intermediates, dat ook last heeft van de margedruk bij de nylongrondstof, boekt dit jaar naar verwachting een lager resultaat dan vorig jaar.
Na de reeks overnames in het afgelopen jaar zal DSM zich dit jaar richten op de operationele gang van zaken en de integratie van de aankopen. Het bedrijf verwacht een „sterke” groei van het bedrijfsresultaat, dat zal stijgen richting de doelstelling van 1,4 miljard euro. Volgens Sijbesma is de verhoging van het dividend „het bewijs van het sterkere DSM dat we in de afgelopen jaren hebben gebouwd, met een stabielere groei en winstgevendheid in het verschiet”.