Rode en zwarte cijfers in luchtvaartsector
ST.-PAUL/PARIJS - De problemen in de luchtvaart hebben hun weerslag op de resultaten van veel luchtvaartmaatschappijen en van de luchtvaartindustrie. Er zijn ook uitzonderingen.
Northwest Airlines, de Amerikaanse partner van KLM, maakte donderdag in St.-Paul bekend dat het resultaat over 2001 netto 423 miljoen dollar (480 miljoen euro) negatief bedraagt, tegen een winst van 256 miljoen dollar in 2000.
Over het vierde kwartaal zakte het nettoverlies van 69 miljoen naar 216 miljoen dollar. Per aandeel ging het verlies van 34 dollarcent naar 3,02 dollar. Dat is wel beter dan de 3,18 dollar die de meeste analisten hadden verwacht.
Northwest-topman Richard Anderson verklaarde donderdag bij de bekendmaking van de resultaten dat „het kwartaal en het jaar teleurstellend, maar volgens verwachting zijn verlopen.”
Over heel 2001 zag Northwest haar omzet verminderen van 11,24 miljard tot 9,9 miljard dollar. Het vierde kwartaal resulteerde in een omzetdaling van 2,27 miljard tot 1,63 miljard dollar. Het bedrijfsresultaat over het hele jaar sloeg om van een winst van 569 miljoen in een verlies van 868 miljoen dollar. Over het vierde kwartaal nam het bedrijfsverlies toe van 34 miljoen tot 441 miljoen dollar.
De luchtvaartmaatschappijen hebben vorig jaar bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus 101 orders voor vliegtuigen geannuleerd wegens de crisis in de luchtvaart. Dat blijkt uit cijfers die Airbus, voor 80 procent eigendom van EADS, donderdag in Parijs heeft bekendgemaakt.
Het aantal geannuleerde orders is volgens de vliegtuigbouwer voor 90 procent veroorzaakt door financiële problemen bij luchtvaartmaatschappijen na de 11e september. Airbus liet donderdag verder weten via natuurlijk verloop 6000 banen te willen laten verdwijnen. Eind dit jaar werken er dan 44.500 mensen bij het concern.
In totaal ontving Airbus 274 orders voor nieuwe vliegtuigen, een scherpe daling vergeleken met de 492 in 2000. De bestelde vliegtuigen hadden een waarde van 37,3 miljard dollar, waarmee Airbus naar eigen zeggen 61 procent van de markt in handen heeft.
Voor het tweede achtereenvolgende jaar troefde Airbus zijn aartsconcurrent Boeing af. Deze Amerikaanse vliegtuigbouwer liet eerder deze maand weten dat de netto-orderontvangst vorig jaar uitkwam op 272 vliegtuigen. Oorspronkelijk waren er bij Boeing 355 orders binnengekomen. Airbus leverde vorig jaar 325 vliegtuigen af, een record in zijn geschiedenis.
De Vlaamse Luchttransport Maatschappij (VLM), de kleine onderneming in zakenvluchten die geheel in handen is van de Nederlander Jaap Rosen Jacobson, heeft vorig jaar het nettoresultaat zien halveren tot 400.000 euro.
Toch is directeur-aandeelhouder Rosen Jacobson tevreden, omdat de marktomstandigheden na 11 september sterk zijn verslechterd. „Het is voor ons iets om trots op te zijn dat we zo’n lastig jaar positief kunnen afsluiten”, zei hij donderdag bij de presentatie van de cijfers.
De Amerikaans prijsbreker Southwest Airlines, die een vloot van ruim 350 vliegtuigen heeft, maakte donderdag ook haar resultaat over 2001 bekend. Southwest verraste de luchtvaartwereld met een jaarwinst van 511 miljoen dollar (581 miljoen euro). Dat was het jaar ervoor 625,2 miljoen. De winst over 2001 is inclusief speciale belastingvrijstellingen en bijdragen voor de gevolgen van de terreuraanslagen. Zonder deze uitkeringen bedraagt de winst 412,9 miljoen dollar. De ruim 33.000 personeelsleden van Southwest krijgen 214,6 miljoen dollar aan bonussen en spaarplannen.