„Schiphol profiteert van groei KLM”
SCHIPHOL (ANP) – Luchthaven Schiphol heeft afgelopen jaar een winst behaald van 199 miljoen euro. Het aantal bestemmingen is iets uitgebreid en het aantal passagiers liep op tot een record van 51 miljoen. Volgens Jos Nijhuis, president-directeur van de Schiphol Group, is dat vooral te danken aan de goede samenwerking met thuismaatschappij Air France-KLM.
- Hoe komt het dat Schiphol ondanks de crisis toch goed presteert?
„Wij hebben vorig jaar 1,3 miljoen passagiers meer vervoerd dan in 2011. Ongeveer 900.000 daarvan vlogen met KLM. Wij hebben er dus veel baat bij gehad dat Air France-KLM een goed jaar achter de rug heeft. Maar we hebben er zelf ook hard voor moeten werken. Daarnaast profiteren we van ons financiële belang in grote luchthavens in het buitenland, bijvoorbeeld in Parijs, New York en Brisbane.”
- Wat is er voor de gewone reiziger veranderd?
„Afgelopen jaar zijn twee winkelgebieden of lounges volledig vernieuwd. Ook hebben we een loopbrug gemaakt van parkeerplaats P2 naar de B-pier, een verkorte route waar vooral de zakelijke reiziger van profiteert. De sfeer en het reisgemak zijn enorm verbeterd. En winkels achter de paspoortcontrole zijn meer luxe- en merkartikelen gaan verkopen. De bestedingen per vertrekkende passagier zijn mede hierdoor met 7,3 procent gestegen naar 16,69 euro.”
- Wat kunnen reizigers dit jaar voor veranderingen verwachten?
„Boven de één miljoen euro die we dagelijks investeren, trekken we 350 miljoen euro uit voor een grote aanpassing van ons beveiligingcontroles. Om aankomende en vertrekkende passagiers te scheiden, zal er op de E-, F- en G-pier een extra verdieping worden gebouwd. De paspoortcontrole voor reizigers voor buiten Europa (niet-Schengen) vindt nu nog plaats voor het winkelgebied en de securitycheck is aan de gate. Straks zullen die tegelijk op dezelfde locatie plaats vinden. Wanneer de verbouwing in 2015 af is, scheelt dat lange rijen aan de gate en het is ook makkelijker voor de airline en voor de passagier.”
- Is Schiphol over een paar jaar de grootste luchthaven van Europa?
„Nee, het reizigersaantal zal de komende jaren wel toenemen maar wij willen met name goede verbindingen voor Nederland bieden. Dat betekent dat we ons vooral zullen focussen op bestemmingen die voor zakelijke reizigers belangrijk zijn. Dus bestemmingen naar andere economische centra in de wereld en goede overstapmogelijkheden vanaf Schiphol. Het is de bedoeling dat veel chartervluchten meer vanaf regionale luchthavens in Nederland gaan opereren. Bijvoorbeeld Eindhoven en Lelystad en Rotterdam, die ook onderdeel zijn van Schiphol Group.”