Economie

Sanoma houdt last van slechte reclamemarkt

HELSINKI (ANP) – Het Finse mediabedrijf Sanoma had vorig kwartaal opnieuw last van de slechte advertentiemarkten. De omzet van het moederbedrijf van onder meer tv-zender SBS6 en een groot aantal Nederlandse tijdschriften ging verder omlaag en het concern eindigde in de rode cijfers.

7 February 2013 12:18Gewijzigd op 15 November 2020 01:49

Sanoma meldde donderdag een nettoverlies van 9,4 miljoen euro over de laatste 3 maanden van 2012. Een jaar eerder eindigde het bedrijf nog ruim 24 miljoen euro in de plus. Sanoma zag zijn omzet vorig kwartaal met bijna 7 procent dalen tot 587 miljoen euro. De operationele winst zakte met ruim 41 procent tot 32 miljoen euro.

Vooral de Nederlandse televisiemarkt viel tegen, stelde Sanoma. Daardoor voldoen de resultaten van het in 2011 overgenomen SBS6 nog niet aan de verwachtingen. Sanoma is in Nederland onder meer uitgever van Playboy, Donald Duck en Libelle en is ook eigenaar van Nu.nl.

Advertenties brachten Sanoma vorig kwartaal ruim 7 procent minder op dan een jaar eerder. De inkomsten uit reclame op internet, tv en radio gingen daarbij met meer dan 8 procent omlaag tot 140,3 miljoen euro. De kans dat de situatie op de advertentiemarkten in 2013 verbetert is klein, stelde het bedrijf.

De omzet van de Nederlandse mediabedrijven van het concern nam met bijna 11 procent af tot 207,2 miljoen euro. Daarmee was de daling op Sanoma’s grootste markt, goed voor circa 38 procent van de totale omzet, sterker dan in andere landen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer