Tegen de evolutie het Evangelie
Zichzelf respecterende wetenschappers gaan het creationisme nog steeds uit de weg. Ze zien het als geloof, vergelijkbaar met ufo’s of kwakzalverij. „Ten onterechte”, meent Jan Rein de Wit (43), voorzitter van stichting De Oude Wereld uit Urk. „De wetenschap heeft de laatste jaren wel iets anders laten zien.” Hij roept ertoe op vast te houden aan het Bijbelse scheppingsgeloof.
Voor wie evolutie voor waar aanneemt, heeft de Bijbel zijn goddelijke gezag verloren. De Wit windt er geen doekjes om. Hij signaleert dat de evolutiegedachte bij reformatorische jongeren binnensijpelt als een traag werkend vergif. „Door onderwijs en media worden ze langzaam losgeweekt van de Bijbelse leer. Geleidelijk aan beïnvloedt het evolutie-idee hun wereldbeeld, waardoor de Bijbelse waarheden aan zeggingskracht verliezen. Ouders beseffen niet wat de gestage drup met hun kinderen doet.”
De christelijke gereformeerde Urker verbaast zich erover dat de reformatorische voormannen daaronder zo lauw kunnen zijn. „Voor hun ogen voltrekt zich een verandering die kan leiden tot kerkverlating, en zij houden zich bezig met theologische hoogstandjes tot op de millimeter.”
Het gaat volgens De Wit om wezenlijke zaken. „Ik zie jongeren onder invloed van de evolutiegedachte worstelen met wezenlijke waarheden, zoals de historische Adam, een werkelijk paradijs en de feitelijke zondeval. Als dat mythen zouden zijn, is Christus voor niets gestorven en is de heilsgeschiedenis zinloos.”
Als de mensheid een aapachtige als voorouder zou hebben, gaan op termijn alle christelijke normen en waarden op de helling. „Waarom mededogen met het zwakke? Survival of the fittest – alleen de best aangepaste overleeft. Waarom alleen seksuele gemeenschap binnen het huwelijk? Apen doen het toch ook met elk vrouwtje dat ze te pakken kunnen krijgen?”
Kerk en school moeten hierover volgens de Urker serieus en glashelder zijn. „Zijn de eerste hoofdstukken van Genesis echt gebeurde historie of niet? Een minderheidsstandpunt is niet per definitie pseudowetenschap. Er zijn Bijbels verantwoorde wetenschappelijke benaderingen waar niemand zich voor hoeft te schamen. Zeg maar gewoon waar je voor staat.”
Aan de inzet van De Oude Wereld zal het niet liggen. De stichting, die zich bezighoudt met het bestuderen van de ”oude wereld” van voor de zondvloed (2 Petrus 3:6), heeft goed contact met de overheid. „Wij laten zien dat onze kinderen niet volledig worden voorgelicht over de oorsprongsvraag, en dat er fouten in de studieboeken staan. Wij pleiten daarom voor Fair Science: onderwijs in niet alleen het seculiere evolutiemodel maar ook in het Bijbelse scheppingsmodel. Op onze website kunnen mensen het burgerinitiatief Fair Science steunen. We hebben 40.000 stemmen nodig om de Tweede Kamer ertoe te verplichten Fair Science in behandeling te nemen.”
De Wit wijst erop dat het hier niet gaat om de populistische tegenstelling ”geloof versus wetenschap”, maar om het oorsprongvraagstuk. „Geen mens is daarvan ooggetuige geweest. Om tot een voorstelling te komen, moet je terugredeneren; vergelijk het met een hoop puzzelstukjes, maar dan zonder voorbeeld. Uitgaande van zijn eigen wereldbeeld komt iemand vervolgens tot een voorstelling, een theorie van de oorsprong van alles. Daarbij ga je bewijzen zoeken, die je verfijnt en aanpast. Harde natuurwetenschap is dat beslist niet; het wereldbeeld en soms ook de fantasie van de wetenschapper spelen eveneens een belangrijke rol.”
Onder meer als hoofdredacteur van het christelijke populairwetenschappelijke tijdschrift Weet Magazine probeert de Urker de achterban Bijbelgetrouwe voorlichting te geven. Daarnaast geeft De Oude Wereld informatieve dvd’s en boeken uit, sommige toegespitst op jongeren zoals ”Wat weten we van dinosauriërs”; andere duidelijk voor een hoger opgeleid publiek, zoals ”Evolutie, het nieuwe studieboek”.
Over die inspanningen is De Wit helder: „Het is een zaak van de lange adem en van gebed. Ik heb daarbij steun gehad aan de Bijbeltekst uit Prediker 11:1: Werpt uw brood uit op het water, want gij zult het vinden na vele dagen. Als mensen informatie zoeken: bij ons ligt er van alles klaar.”
Dit is het laatste artikel van een tweeluik over christelijke organisaties die zich bezighouden met Bijbel en wetenschap.
Mediagroep in Genesis
De Mediagroep in Genesis ontstond in 2002. „Toen werd bekend dat de Engelsman Philip Bell van de organisatie Creation Ministries International naar Nederland zou komen”, aldus voorzitter Frans Gunnink (49), in het dagelijks leven communicatieconsultant.
Na die eerste keer haalt de mediagroep Bell elk jaar een keer naar Nederland. „Hij houdt dan lezingen en is vaste gast op het Driestar College in Gouda, de Jacobus Fruytierscholengemeenschap in Apeldoorn en het Wartburg College in Rotterdam.” Ook Terry Mortenson van Answers in Genesis komt geregeld op uitnodiging van de mediagroep naar Nederland.
Gunnink en zijn vijf medewerkers verzorgen zelf ook lezingen door het hele land en spreekbeurten voor catechisatiegroepen. Daarnaast vertaalt de mediagroep artikelen en boeken uit het Engels. „Op onze site publiceren we vertaalde artikelen van Creation Ministries International en van Answers in Genesis. Ons laatste grote vertaalproject was het boek ”Hoe bestaat het?!”. Dat hebben we samen met uitgeverij De Banier gedaan.”
Het doel van de mediagroep is mensen te helpen die willen vasthouden aan Gods Woord, benadrukt Gunnink, die lid is van een internationale kerk. „De Bijbel is helder en betrouwbaar: iedereen kan begrijpen wat er bedoeld is. Een nieuwe ‘priesterkaste’ –predikanten die een synthese zoeken tussen evolutie en de Bijbel– die ons vertelt hoe we de Bijbel volgens de nieuwste inzichten moeten lezen, hebben we echt niet nodig.”
Creaton
Al in de jaren 1980 voelde geoloog en bioloog Tom Zoutewelle (54) de interesse in het scheppingsgeloof tanen bij zijn evangelische geestverwanten. „Mensen gaven niet thuis. Van de bekende hoogleraar Willem Ouweneel kreeg ik bijvoorbeeld geen antwoorden op bepaalde vragen. Bij de EO, waar ik bij allerlei natuurdocumentaires betrokken was, merkte ik toen al een subtiele verschuiving in de standpunten.”
De net afgestudeerde Zoutewelle richtte daarom in 1985 het Creationistisch Studiecentrum op. Later wijzigde de naam in Stichting Creaton. De laatste 25 jaar verzorgt hij vooral lezingen voor hoger opgeleiden.
Momenteel loopt hij aan tegen onkunde en soms ook schaamte bij docenten op middelbare scholen. „Er zijn vragen die zij door gebrek aan kennis ontwijken; vragen waarop ze vanuit een Bijbelse en creationistische visie wel een wetenschappelijk antwoord zouden kunnen geven.”
Zoutewelle presenteert komend najaar een nieuw boek. „Je kunt het zien als een geactualiseerde versie van ”Oorsprong” van Ariel Roth dat Creaton in 2003 uitgaf, maar dan voor een breed publiek.”
Volgens Zoutewelle groeit de kloof tussen mensen die de Bijbel historisch betrouwbaar achten en degenen die dat niet doen. „Ik heb de ambitie om het creationisme de plaats te geven die het toekomt. Voor mij staat Hebreeën 11:3 centraal: het geloof dat het zichtbare door het onzichtbare is ontstaan. Dat is de grote scheidslijn in het wetenschappelijk debat. Een atheïst kan daar echter niets mee.”
Dutch Creation Science
De jongste organisatie die zich in Nederland bezighoudt met schepping en evolutie is Dutch Creation Science. „Ik ben er in het Darwinjaar mee begonnen, uit interesse”, vertelt oprichter Jan van Meerten (26). Inmiddels is hij bezig met de oprichting van een nieuwe stichting onder een andere naam.
„We moeten ons niet alleen richten op het bestrijden van het evolutiemodel, maar daartegenover een geloofwaardig, Bijbels verantwoord alternatief zetten.” Daarvoor is het naar zijn mening niet nodig de Bijbelse exegese aan te passen aan de seculiere wetenschap. „De wetenschap moet juist in overeenstemming worden gebracht met de ontstaansgeschiedenis die God ons in Zijn Woord openbaart”, aldus Van Meerten, die lid is van de Gereformeerde Gemeenten.
„Zoals wetenschappers die uitgaan van evolutie alles verklaren binnen het evolutieraamwerk, moeten wij dat doen binnen de kaders van Gods Woord. Ons uitgangspunt is de onfeilbaarheid van de Bijbel.”
Vorig jaar organiseerde de stichting de goedbezochte conferentie ”Exploring the World”. „Het opzetten van dit type bijeenkomsten met inhoudelijk goede sprekers is een van mijn speerpunten.”
Van Meerten hecht sterk aan goede contacten binnen de gangbare wetenschappelijke wereld. Ook met geleerden die het niet met hem eens zijn. Glimlachend: „Zij houden mij scherp.”
Websites
Wie op internet Nederlandstalige Bijbels verantwoorde informatie zoekt over de oorsprongskwestie, ziet algauw door de bomen het bos niet meer. Websites zijn er te over. Hieronder een bloemlezing.
www.arkvannoach.com van arkbouwer Johan Huibers
www.bijbelenonderwijs.nl van de Vereniging Bijbel en Onderwijs
www.chronology.be voor een Bijbelse chronologie
www.evolutie.biz voor basis- en middelbare schoolleerlingen
www.evolutie.eu voor een bestrijding van de evolutiegedachte
www.evoskepsis.nl van wetenschappers met argumenten tegen evolutie
www.mpkiel.org onder meer over de theorie van Barry Setterfield
www.verzwegenwetenschap.nl voor feiten die de evolutieleer tegenspreken
Verder bestaat er de site www.creatie.info, een informatieve site die tegelijk fungeert als startpagina. Er kan worden doorgelinkt naar websites van allerlei creationistische organisaties die zijn aangesloten bij het Yahooplatform Creatiecontact. Dit platform werd in het Darwinjaar 2009 in het leven geroepen door onder anderen Bert Dorenbos, de voorman van stichting Schreeuw om Leven.