Economie

Philips groeit verder weg van consument

APELDOORN – Philips komt verder af te staan van de consument. De elektronicafabrikant wil vandaag de dag vooral uitblinken in healthcare (gezondheidszorg). Dat onderdeel levert dure, hoogwaardige apparatuur voor ziekenhuizen.

Drs. A. A. C. de Rooij
30 January 2013 08:44Gewijzigd op 15 November 2020 01:39
PET-MRI scanner bij VUmc. Foto ANP
PET-MRI scanner bij VUmc. Foto ANP

De oer-Hollandse multinational verkeert al jarenlang in een veranderingsproces. Topman Frans van Houten sprak gisteren bij de presentatie van de resultaten over het vierde kwartaal van een „transformatie tot dé toonaangevende technologische onderneming op het gebied van gezondheid en welzijn.” Die twee begrippen duiken telkens op, het zijn categorieën waar we inmiddels veel van de producten onder kunnen scharen.

De meeste mensen hebben wel spullen in huis die door Philips zijn vervaardigd. Het begon ooit met de gloeilamp. En neem het scheerapparaat. Dat maakt nog steeds deel uit van het assortiment. Het concern meldde gisteren dat het in China, na de Verenigde Staten de belangrijkste markt, een mijlpaal bereikte door er in het afgelopen jaar meer dan 10 miljoen stuks aan de man te brengen.

De consumentenelektronica is echter anno 2013 niet meer nummer één. Tegen die achtergrond kondigde Philips, met wereldwijd circa 118.000 werknemers en met vestigingen in meer dan honderd landen, bij de publicatie van de jongste cijfers aan dat het zijn activiteiten in de sfeer van audio, video en multimedia afstoot. Het Japanse Funai neemt die voor een bedrag van 150 miljoen euro over. Dan praten we over onder andere cd-, dvd- en mp3-spelers. De klant merkt er vooralsnog weinig van, want het merk Philips zal zeker nog gedurende vijf jaar op de desbetreffende artikelen prijken.

Eerder kwam eenzelfde deal tot stand voor de productie en verkoop van televisies. In april 2011 werd die verlieslijdende sector overgeheveld naar het Taiwanese TPV Technology. Ook op de tv’s blijft trouwens voorlopig de eigen naam staan.

Door beide transacties is Consumer Lifestyle, een van de drie divisies, afgeslankt. Dat onderdeel richt het vizier nu vooral op gezondheid en welzijn –daar hebben we die begrippen weer–, persoonlijke verzorging en keukenbenodigdheden. Een willekeurige greep uit het aanbod van consumentenartikelen: elektrische tandenborstels, stofzuigers, voedingsflessen voor baby’s, föhns.

Een succesnummer zijn de Senseokoffieapparaten. De afzet daarvan klom wereldwijd in het vierde kwartaal tot een niet eerder bereikt niveau. Kortgeleden verscheen de Senseo Twist in de winkel. In ons land scoorde de Senseo Sarista erg goed.

Consumer Lifestyle is de kleinste divisie. Op een totaalomzet in 2012 van 24,8 miljard euro, nam ze bijna 6 miljard voor haar rekening. Lighting (verlichting), een klassieke tak van sport van Philips, droeg nagenoeg 8,5 miljard euro bij. Het accent bij de vernieuwing in die branche ligt op duurzaamheid, op energiezuinige lampen. De afgelopen tijd leverde de onderneming innovatieve ledverlichting voor het Empire State Building in New York.

De grootste poot, met zo’n 10 miljard euro omzet, is health­care. Die vertoonde in 2012 met een plus van 6 procent ook de sterkste groei. De voornaamste afdeling zijn de medische scanners, bestemd voor onderzoek van patiënten. Philips loopt op dit gebied internationaal voorop. Vorige maand onthulde het een röntgenscanner die de hoeveelheid straling met ongeveer driekwart beperkt.

Wie de gezondheid van het bedrijf zelf doorlicht, moet concluderen dat daar weinig op valt aan te merken. Tegenover een eigen vermogen van ruim 11 miljard euro staat een nettoschuld (totale schuld verminderd met de kasreserves) van slechts 700 miljoen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer