Kerk & religie

Kijken met ogen vol ontferming

HARDERWIJK – „Als we het Evangelie willen brengen, dan moeten we de mensen zien zoals Jezus hen ziet. Hij was bewogen en vol ontferming over verloren schapen.” Theo van Barneveld benadrukte zaterdag in Harderwijk tijdens de landelijke Gave-dag het belang van „goede ogen.” „Kijk door de ogen van Jezus vol ontferming naar uw medemens”, riep hij de kleine 200 bezoekers op.

Van een medewerker
29 October 2001 11:54Gewijzigd op 13 November 2020 23:15

Stichting Gave richt zich vooral op het werk onder vluchtelingen. Zaterdag hield ze haar jaarlijkse landelijke Gave-dag. Gave-medewerker Theo van Barneveld beet het spits van de dag af met een lezing over ”Hoe gebruik jij je ogen?” „Ooit beoordeelde ik een leerling negatief op grond van zijn uiterlijk. Het bleek de braafste van de klas te zijn. Je kunt dus verkeerd kijken. Hoe ziet de wereld? Na 11 september is er een brede coalitie tegen terrorisme. Maar zowel voor als na 11 september sterven er dagelijks 36.000 mensen door honger. Waar blijft de coalitie tegen honger?”Van Barneveld wees op het zondige kijken van de mens. „Eva zag op de verboden vruchten. David keek naar verboden personen. Jezus zag de mensen echter als herderloze schapen. Mensen die waren bevuild door de zonden. Materialistische en zelfzuchtige mensen, die Hem als Heer verwierpen”, zei hij. „Jezus kon hen ook verwerpen, maar deed het niet. Hij zag ze aan vol barmhartigheid en bewogenheid.”

Marco Vermin, directeur van Gave, ging als dagvoorzitter in op de lezing van Van Barneveld. „Bepaalde mensen zien wij als boeven, hoeren of dieven. Jezus ziet juist bij zulke mensen enorme kansen liggen. Het zijn immers mensen, die Zijn Vader kunnen leren kennen. Ogen van ontferming: daar komt het op aan.”

Moslimlanden
Harry Gunnink, IND-medewerker in Zwolle, leidde een workshop over ”De andere kant van het verhaal”. Als medewerker van de unit ”Toezicht en terugkeer” heeft hij dagelijks te maken met het al dan niet terugsturen van asielzoekers. Op persoonlijke titel legde hij het huidige terugkeerbeleid uit en plaatste er enkele kanttekeningen bij. „Terugkeer naar het land van herkomst wordt bepaald door juridische criteria. De overheid beoordeelt namelijk de reden van de vlucht op basis van het Verdrag van Genève.”

Hij ging in op de vraag of er vaak christenen worden teruggestuurd naar moslimlanden, waar ze te maken kunnen krijgen met vervolging. „Met behulp van informatie van vele partijen onderzoekt de overheid of de vrees voor vervolging terecht is. Als dat zo is, wordt iemand niet teruggestuurd. Het wordt lastiger als de betrokkene zijn vrees terecht noemt en de overheid dit niet erkent.”

Gunnik plaatste als christen hierbij een opmerking. „Het is voor ons onmogelijk Gods bedoeling volkomen helder te krijgen. Enerzijds is het heel gevaarlijk als christenen rücksichtslos worden teruggestuurd naar het land van herkomst. Anderzijds kan God een bedoeling hebben met deze christenen in dat moslimland.”

De Nederlandse christen reageert volgens hem „wat dubbel” in deze kwestie. „We vinden dat we zulke christenen niet kunnen terugsturen. Tegelijk zijn we wel voor het bedrijven van zending in moslimlanden. Deze houding is dubbel. Het is ontzettend lastig om hier een oplossing in te vinden.”

Eerlijkheid
Een bezoeker constateerde dat door eerlijkheid van de vluchteling de kans groter is dat de vluchteling wordt teruggestuurd. Gunnink bevestigde dit probleem. „Onlangs ben ik in Albanië geweest. Als je de situatie daar ziet, begrijp je waarom mensen de gok wagen om te vluchten naar het Westen. Ze willen toch nog iets van hun leven maken. Als vluchteling maken ze juridisch geen kans. De praktijk is dan, dat ze met een ander verhaal komen om toch een kans te maken op een verblijfsstatus.”

Abel Huizinga ging in zijn workshop in op ”Bijbelstudie met vluchtelingen”. „We kunnen de vluchteling niet meer helpen dan dat ze in ons Jezus ontmoeten. Dat betekent dat onze boodschap en onze daden gaan lijken op wat Jezus zou doen in een ontmoeting met hen.” Een bijbelstudiegroep noemde hij hierbij een belangrijk hulpmiddel. „Cultuurverschillen rondom afspraken, gastvrijheid en trouw doen deze bijbelkring verschillen van een kring met Nederlanders. Vermijd neutrale ontmoetingen, maar laat voortdurend merken dat je een gezant bent van Christus.”

Javid Ramzi ging in op ”Evangelisatie onder moslims”. Zelf is Ramzi een tot het christendom bekeerde ex-moslim. Hij ging in zijn workshop ook in op de huidige wereldwijde vrees voor moslims. „Die is niet terecht. Slechts een kleine groep fanatieke moslims komt naar Europa om daar te evangeliseren voor Mohammed. Alleen deze groep is uit op de ondergang van Joden en christenen.”

Javid Ramzi heet in werkelijkheid anders.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer