Met de kabelbaan naar de binnenstad
LEIDEN – GroenLinks in Leiden wil een kabelbaan aanleggen om daarmee de Leidse binnenstad beter bereikbaar te maken. Als de kabelbaan er al komt, wordt het echter een project van de lange adem.
Een kabelbaan van station Leiden Lammenschans via het centrum en Leiden Centraal naar het Bio Science Park. Volgens fractievoorzitter P. Kos de van de GroenLinksfractie in de Leidse gemeenteraad is dat een mooie oplossing voor de verkeersproblemen in de stad. Hij verwijst naar de plannen voor de zogenoemde Flyover, een kabelbaan die verschillende delen van de stad Groningen moet verbinden.
Volgens Kos is de situatie in Leiden vergelijkbaar met die in Groningen. „Ook in Leiden hebben we een parkeerprobleem en hebben we grote moeite met de doorstroming vanuit de stad naar de rijkswegen”, stelt hij.
Vooral tussen station Leiden Lammenschans en het Centraal Station is er veel verkeer. „In sommige straten rijden 600 bussen per dag. En de stad is zo vol gebouwd dat een nieuwe ringweg altijd midden door woonwijken zal lopen. Onlangs werd een plan voor een traject tussen Leiden en Leiderdorp nog afgeschoten. Ook het idee van een tram door de binnenstad is inmiddels van de baan. Een kabelbaan is mooie manier om het probleem zonder extra asfalt op te lossen.”
Volgens Kos is het een voordeel dat er in Groningen al veel onderzoek is gedaan voor de komst van een Flyover. „Wij kunnen op de schouders staan van degenen die ons voorgingen. Zo weten we op basis van berekeningen uit Groningen dat een kabelbaan per uur evenveel reizigers kan vervoeren als zestig bussen. Ook weten we dat de aanleg van een kabelbaan ongeveer 30 miljoen euro zal kosten. Voor de ringweg die de bereikbaarheid van Leiden-Oost moet verbeteren, is een budget van 160 miljoen euro gereserveerd. Het geld is er dus wel.”
Tussen Leiden Lammenschans en Leiden Centraal zouden drie tussenstops moeten komen in de binnenstad, denkt Kos. „Je zou met de kabelbaan ook mensen naar het centrum kunnen lokken die nu alleen naar Leiden komen voor werk of studie op het Bio Science Park. Zij kunnen in de pauze bijvoorbeeld even gaan lunchen in de stad.”
In steden als Barcelona, Londen, New York, Rio de Janeiro en Singapore worden ook kabelbanen ingezet om binnensteden beter bereikbaar te maken. Ook in Nederland werden sinds 1990 voorstellen gedaan in Scheveningen, Almere, Enschede en Oud-Beijerland.
De meeste ideeën lijken vooralsnog in de prullenbak te verdwijnen. Maar in Groningen gaat het anders. Vorig jaar berichtten verschillende media dat de Flyover mogelijk in 2014 al gereed zou kunnen zijn. Volgens Tim Vermeend van Urban Climate Architects in Groningen, dat de Flyover mede ontwikkelt: „Zo’n project kost zeker drie tot vijf jaar, alleen al door alle wettelijke procedures. En mensen die tegen de kabelbaan zijn, moeten kunnen protesteren.”
Vermeend verwacht dat de kabelbaan van Scheveningen misschien nog wel eerder klaar is dan die van Groningen. „Die verbindt twee havenhoofden, terwijl de Flyover in Groningen dwars over de binnenstad gaat, over 1433 verschillende grondgebieden. Dat maakt het veel ingewikkelder.”
Kos verwacht dat de kabelbaan in Leiden, als die er al komt, zeker ook „een project van de lange adem” zal worden. „Een nieuw idee roept altijd weerstand op. „We zijn toch geen berg? Wat moet je dan met een kabelbaan?” vragen mensen zich in de eerste instantie af. Maar als je kijkt naar de verkeersproblemen waar we hier tegen aanlopen, is een kabelbaan echt de moeite waard om te onderzoeken.”
Bijkomend voordeel is volgens Kos de enorme aantrekkingskracht: „Wie wil er nu niet met een kabelbaan over de binnenstad zweven?”