Kamer ligt niet dwars bij overname KLM
De overname van KLM door Air France stuit niet op verzet in de Tweede Kamer. CDA, PvdA en GroenLinks zetten wel vraagtekens bij de afgesproken geschillenregeling. Bij een conflict over de landingsrechten van KLM en de positie van Schiphol beslist een arbitragepanel.
Een en ander bleek donderdag bij een overleg in de Kamer. Staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer ging in op vragen over de twee dagen oude overeenkomst tussen de twee luchtvaartmaatschappijen. Formeel heeft het parlement weinig in de melk te brokkelen. Een ruime meerderheid toonde begrip voor de „onvermijdelijke en noodzakelijke” deal. „Beter een gefuseerd dan een dood KLM”, stelde D66-kamerlid Giskes.
CDA-collega Haverkamp wilde echter het naadje van de kous weten over het arbitragepanel. Dat zal een bindende uitspraak doen bij conflicten over cruciale zaken zoals de landingsrechten van KLM en de positie van Schiphol als internationaal knooppunt en als bron van werkgelegenheid.
In het panel zitten drie leden, namens de Nederlandse staat, KLM en de holding Air France-KLM. Afhankelijk van het type zaak valt een van hen af. Het panel kiest vervolgens een voorzitter die de eerste drie jaar de Nederlandse nationaliteit moet hebben. Staatssecretaris Schultz noemde dit „een goede afspiegeling van het Nederlandse belang.”
Maar Haverkamp en Verdaas (PvdA) zijn niet zo goed van vertrouwen. Air France is geen filantropische instelling, stelde Haverkamp. „KLM is onderdeel van de holding en staat onder druk van die holding”, aldus Verdaas. „Je bent afhankelijk van wie er in zit.”
GroenLinks-kamerlid Duijvendak verwacht helemaal weinig van het panel. „Straks telt de macht en die ligt bij Air France.” Het panel ziet hij eerder als „een instrument om vertrouwen te genereren.”
Schultz liet verder weten dat het kabinet „enkele maanden geleden” ingelicht werd over de plannen van Air France en KLM. Een fusie was toen al „een zeer waarschijnlijke optie”. Het kabinet stond daar welwillend tegenover, gezien de (financiële) voordelen voor een toch al slecht draaiende KLM. Een fusie geeft ook meer zekerheid dan een alliantie, „waar je gemakkelijker uit kan stappen”. De laatste maand voor de overeenkomst raakte het kabinet betrokken bij de onderhandelingen.
De staatssecretaris vertrouwt erop dat de Europese en de Amerikaanse mededingingsautoriteiten de samenwerking zullen goedkeuren. De eerste signalen uit Brussel en Washington zijn positief, stelde ze.