Autoverkoop in Europa weer gedaald
BRUSSEL (ANP) – De autoverkopen in Europa zijn in 2012 met 8,2 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van de Europese brancheorganisatie ACEA woensdag. In totaal werden er 12.053.904 nieuwe voertuigen geregistreerd, het laagste niveau sinds 1995.
In december daalde de verkoop met meer dan 16 procent vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder. De laatste maand van het kalenderjaar leverde 799.407 nieuwe kentekenbewijzen op in de Europese Unie. In Nederland steeg in december de verkoop echter met 6,2 procent op jaarbasis. Over heel 2012 daalde de autoverkoop in Nederland met 9,6 procent. Er werden in totaal 502.528 nieuwe auto’s geregistreerd.
Op de belangrijkste automarkten vielen de grootste klappen in 2012 in Frankrijk en Italië. De Fransen kochten 13,9 procent minder auto’s, waardoor het totaal aantal verkochte voertuigen onder de 2 miljoen kwam te liggen. Bij de Italianen daalde de verkoop met 19,9 procent naar ruim 1,4 miljoen. De grootste automarkt in Europa, Duitsland, slonk met 2,9 procent naar ruim 3 miljoen verkochte auto’s. Het Verenigd Koninkrijk kende als een van de weinige grote landen een groei over het afgelopen jaar. Daar steeg de verkoop met 5,3 procent tot ruim 2 miljoen. In Griekenland en Portugal kelderde de verkoop echter met circa 40 procent.
Het Duitse Volkswagen (VW) zag het aandeel in de Europese automarkt in het afgelopen jaar groeien. De verkoper van onder meer Volkswagen, Audi, Seat, Skoda en sinds juli 2012 ook Porsche, zorgde voor bijna 25 procent van de totale Europese autoverkoop. Toch daalde de totale verkoop van VW in Europa met 1,6 procent. Ook de Franse bedrijven PSA Peugeot Citroën en Renault merkten de negatieve trend. Hun verkoop daalde respectievelijk met 12,9 en 19,1 procent.
Hoewel BMW en Daimler, net als VW, wereldwijd een recordverkoop kenden in 2012, daalde de afzet in Europa. BMW, dat ook Mini verkoopt, noteerde een daling van bijna 2 procent. Bij Daimler, dat eigenaar is van Mercedes-Benz, ging het aantal verkochte auto’s met 3 procent omlaag.
De verkoop van terreinwagens steeg opvallend genoeg. Zo verkocht Land Rover 33 procent meer voertuigen en steeg de afzet van Jeep met 15,6 procent. Ook de Zuid-Koreaanse concerns merkten weinig van de negatieve tendens in Europa. De verkoop van Kia ging met ruim 14 procent omhoog. Voor Hyundai gold een stijging van 9,4 procent.