KPN zet vaart achter 4G
AMSTERDAM (ANP) – KPN zet vaart achter de uitrol van het nieuwe 4G-netwerk. Vanaf 4 februari is de nieuwe standaard voor mobiele telefonie, die onder meer zorgt voor sneller mobiel internet, beschikbaar in en rond Amsterdam. In de komende anderhalf jaar komt de rest van Nederland aan de beurt, zo meldde KPN dinsdag.
Klanten hebben wel een telefoon nodig die geschikt is voor het 4G-netwerk en moeten een speciale databundel bij hun abonnement afsluiten. KPN-klanten kunnen daarbij kiezen uit een bundel van 25 euro per maand voor 2500 Mb of 35 euro voor 5000 Mb.
KPN kocht bij de frequentieveilingen in december voor in totaal 1,35 miljard euro diverse vergunningen voor frequenties die geschikt zijn om 4G aan te bieden. Daarmee was KPN samen met Vodafone het duurst uit van alle telecombedrijven die frequenties kochten. In de komende maanden geeft KPN nog eens op zijn minst tientallen miljoenen euro’s uit om alle zendlocaties geschikt te maken voor 4G. De snelle uitrol van het netwerk over het hele land moet helpen om nieuwe klanten te trekken en bestaande klanten over te laten stappen op 4G, zodat die kosten worden terugverdiend.
KPN-directeur John van Vianen (zakelijke markt) verwacht dat binnen twee jaar „het merendeel” van de klanten van KPN is overgestapt op 4G. Die overstap moet helpen om de dalende omzet van KPN te bestrijden. Vooral afgelopen jaar stonden de opbrengsten van KPN zwaar onder druk door het toenemende gebruik van mobiel internet en de afname van het traditionele bel- en sms-verkeer. KPN introduceerde daarom vorig jaar abonnementsvormen die meer zijn gericht op het gebruik van mobiel internet. De opkomst van 4G en de grotere databundels die daaraan worden gekoppeld moeten die opzet verder vooruit helpen.
Klanten die 4G willen gebruiken kunnen de komende maanden kiezen uit toestellen van Nokia, Samsung en Huawei. De iPhone van Apple is niet geschikt voor het gebruik van 4G op de 800 Mhz-frequentie die KPN gebruikt. Van Vianen verwacht dat hier wel verandering in komt. „800 Mhz is de standaard die door alle grote Europese providers wordt gebruikt. De telefoonproducenten moeten vervolgens zelf de keuzes maken die nodig zijn om hun marktaandeel te houden.”