Pluimveesector en supermarkten werken aan alternatief gangbare kip
ZOETERMEER – De Nederlandse pluimveesector werkt samen met de supermarkten aan een duurzaam alternatief voor het gangbare sortiment kip in het winkelschap. Het project moet de plofkipacties van Wakker Dier de wind uit de zeilen nemen.
Dat zei voorzitter Bart Jan Krouwel van het Productschap Pluimvee en Eieren donderdag tijdens een bijeenkomst in Zoetermeer.
Op initiatief van het productschap zitten vertegenwoordigers van vleeskuikenhouders, verwerkers, slachterijen, diverse grote supermarkten en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel sinds november met elkaar om tafel. De gesprekken verlopen volgens Krouwel zeer voorspoedig.
Het project heeft de werktitel Kip van Morgen. Doel is de vleeskuikenhouderij beter te laten inspelen op de aspecten mens, dier en milieu, zei Krouwel. „We focussen dus niet alleen op dierenwelzijn.”
Medewerking van de supermarkten is daarbij onmisbaar: de boeren willen de garantie dat ze de kosten van het aanpassen van hun bedrijven kunnen terugverdienen. Tegelijk moet kip betaalbaar blijven voor de doorsneeconsument. Volgens Krouwel wordt op dit moment doorgerekend hoe de margeverdeling in de keten er straks uit moet zien.
Maatschappelijke organisaties als Wakker Dier maar ook de Dierenbescherming zijn bewust niet voor de gesprekken uitgenodigd. „We willen eerst in één schip zitten met de partijen die een economisch belang bij kip hebben”, verklaarde Krouwel.
Hij wilde verder geen details over het project geven. „Een broedende kip moet je niet storen.” De initiatiefnemers denken uiterlijk in april de uitgewerkte plannen te presenteren.
Secretaris Ben Dellaert van het productschap zei dat Kip van Morgen straks het basissortiment in de Nederlandse winkels moet vervangen. Daarnaast blijft er ruimte voor nicheproducten, zoals biologische kip.
Krouwel toonde zich geïrriteerd over de plofkipcampagne van Wakker Dier. „Dat onzinnige woord wil ik niet eens noemen”, zei hij. Hij verwacht ook niet dat Wakker Dier straks genoegen zal nemen met de Kip van Morgen. „Zij zijn nooit tevreden.”
Volgens de productschapvoorzitter zijn de supermarkten zeer geïnteresseerd in het project. „Ze hebben allemaal last van de acties van Wakker Dier. Het is in decennia niet gebeurd dat alle schakels in de keten, van pluimveehouder tot retailer, samen om tafel zaten. We hebben een gemeenschappelijk gevoel: er moet wat gebeuren.”
Krouwel gaat ervan uit dat straks alle supermarkten zich voor langere tijd aan het nieuwe concept zullen verbinden.
Een woordvoerder van het CBL bevestigt de gesprekken. „Het past in ons streven om uiterlijk in 2020 al het varkens- en pluimveevlees op een hoger duurzaamheidsniveau te brengen. Samenwerking tussen alle schakels in de keten is hierbij onmisbaar.” Gesprekken met de varkenshouders moeten nog op gang komen. Het CBL verwacht in mei 2013 te komen met de concrete invulling van de criteria.
Beleidsmedewerker Sjoerd van de Wouw van Wakker Dier is blij met de ontwikkeling. „Iedereen, van boer tot supermarkt, beseft ondertussen gelukkig dat zo’n kreupele plofkip echt niet meer kan anno 2013. Onze campagne is duidelijk en realistisch: uiterlijk eind 2014 kan de plofkip vervangen zijn door een kip met minimaal één BeterLevenster. En de boer hoort betaald te krijgen voor de extra kosten die hij maakt. Als ze dat afspreken zijn wij tevreden en stoppen we vandaag nog met onze plofkipcampagne.”