Economie

Unilever verkoopt Skippy-pindakaas

AUSTIN (ANP) – Unilever verkoopt zijn pindakaasmerk Skippy voor circa 700 miljoen dollar (534 miljoen euro) aan Hormel Foods. Dat maakte het Amerikaanse voedingsmiddelenconcern donderdag bekend. Hormel verwacht dat de aankoop dit jaar een bescheiden bijdrage levert aan de winst per aandeel en daar volgend jaar 13 tot 17 dollarcent aan toevoegt.

3 January 2013 13:47Gewijzigd op 15 November 2020 01:07

De verkoop is inclusief de Skippy-fabrieken in Little Rock in de staat Arkansas en in het Chinese Weifang. Het merk Skippy omvat 11 varianten pindakaasproducten. Skippy kwam in 1932 voor het eerst op de markt en bekleedt de tweede positie in de Verenigde Staten. Volgens Hormel heeft de Amerikaanse pindakaasmarkt een omvang van 2 miljard dollar en is het na ham het meest populaire broodbeleg.

Unilever haalde met Skippy, dat volgens het bedrijf in 50 landen wordt verkocht, een jaaromzet van ongeveer 370 miljoen dollar waarvan bijna 100 miljoen dollar buiten de VS. De overname moet nog worden goedgekeurd door toezichthouders, onder meer in de VS, en wordt naar verwachting vroeg in dit jaar afgerond.

Unilever maakte in oktober vorig jaar bekend meerdere opties voor Skippy tegen het licht te houden, waaronder de verkoop van het merk. Destijds schatten bronnen de verkoopprijs op 300 tot 400 miljoen dollar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer