Grootste kranten zien oplage dalen, RD groeit digitaal
AMSTERDAM – De oplage van de grootste landelijke dagbladen is in het derde kwartaal van vorig jaar gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2011. Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksinstituut HOI donderdag publiceerde.
De daling was het grootst bij De Telegraaf. De grootste krant van Nederland zag de totale oplage met bijna 5 procent zakken tot 609.447 kranten. De papieren oplage van de Volkskrant zakte met 1,5 procent tot 251.678. Deze krant verloor daarnaast ruim 1000 digitale abonnees. De oplage van het AD daalde met ruim 1000 kranten tot 426.157.
NRC Handelsblad en Het Financieele Dagblad zagen de papieren oplage ook dalen, maar wisten dit te compenseren door een toename van de digitale abonnementen. Hun betaalde oplage ging daardoor licht omhoog.
De oplage van alle regionale dagbladen ging in het derde kwartaal achteruit. Bij de gratis dagbladen ging de oplage van Metro met ruim 15.000 omhoog tot 365.811 exemplaren. Spits zakte met bijna 2500 naar 288.370 kranten.
De totaal verspreide oplage van het Reformatorisch Dagblad daalde met 4,7 procent tot 49.520. De oplage van de e-paper (de digitale editie van de krant) steeg daarentegen met 25 procent, tot 5000 abonnees.
De HOI-cijfers zeggen niet alles over het aantal betalende abonnees van een krant. Zo rekent HOI deeltijdabonnementen om naar een zesdaagse oplage, waardoor dergelijke abonnementen maar gedeeltelijk meetellen in het totaal. Het totaal aantal betalende abonnees van het Reformatorisch Dagblad stabiliseert zich al geruime tijd rond de 55.000.