KLM houdt komende vijf jaar merknaam
KLM houdt in ieder geval de komende vijf jaar haar eigen merknaam, logo en nationale identiteit. Dat is een garantie die de KLM-top bij Air France heeft afgedwongen.
Dat heeft de topman van de Nederlandse maatschappij, L. van Wijk, dinsdag gezegd. Als de vijf jaar voorbij zijn, moeten KLM en Air France opnieuw onderhandelen over de identiteit van de Nederlandse onderneming. KLM heeft bovendien van Air France de garantie gekregen dat de Nederlanders hun kennis op het gebied van onderhoud van vliegtuigen de komende vijf jaar behouden.
Promoties van personeel binnen de nieuwe holding Air France-KLM vinden volgens Van Wijk de komende vijf jaar zonder discriminatie plaats. De topman is erg over deze toezegging van Air France te spreken. Goed personeel is van essentieel belang voor het succes van de onderneming.
De KLM’er toonde zich tevreden over de overeenkomst met Air France. „Dit is een eerlijke deal.” Hij wees daarbij op de garanties met betrekking tot KLM en luchthaven Schiphol. Ook de oprichting van een commissie die de strategie van de luchtvaartmaatschappijen gaat bepalen, is positief voor KLM, aldus Van Wijk. „Deze commissie heeft acht leden, van wie er vier van KLM komen.”
Bij het staken van de stemmen heeft topman Spinetta van Air France een beslissende stem in deze strategische commissie. De acht leden beslissen onder meer over de aanpassing van de garanties die KLM van de Fransen heeft gekregen. Beslissingen hierover moeten wel unaniem worden genomen. De komende drie jaar vormen een overgangsperiode. De bedrijven moeten „harmonieus” met elkaar leren samenwerken.
Overigens moet Brussel de samenwerking altijd nog goedkeuren. Het zou kunnen zijn dat de combinatie Air France-KLM een te dominante positie in Europa krijgt. Op 15 oktober tekenen de twee maatschappijen een akkoord, dat vervolgens aan eurocommissaris Monti wordt voorgelegd. Deze moet binnen een maand beslissen. Lukt dat niet, dan kan hij een vervolgstudie van nog eens vier maanden laten uitvoeren.