KLM vindt onderdak bij Air France
De zoektocht van KLM naar een grote Europese partner is ten einde. Air France neemt de Nederlandse luchtvaartmaatschappij via een aandelenruil over.
De nieuwe onderneming Air France-KLM bestaat uit een houdstermaatschappij met daaronder twee werkmaatschappijen. De internationale landingsrechten van KLM zijn minimaal voor drie jaar gegarandeerd. Ook de centrale positie van Schiphol is verzekerd, volgens KLM-topman Leo van Wijk voor zeker acht jaar.
Air France-KLM vormt samen Alitalia de Europese kern van de internationale luchtvaartalliantie SkyTeam die in omvang de tweede in haar soort wordt, na de door Lufthansa gedomineerde Star Alliance.
Air France krijgt een belang van 37 procent in de nieuwe holding en wordt daarmee de belangrijkste speler. KLM neemt genoegen met een belang van 19 procent. De Franse staat laat zijn belang teruglopen van 54 naar 44 procent.
Met de overname ontstaat de grootste luchtvaartmaatschappij in Europa. Gemeten naar vliegbewegingen wordt Air France-KLM de nummer drie van de wereld, na American Airlines en Delta Air Lines.
De transactie waardeert KLM op 784 miljoen euro, 40 procent meer dan de beurswaarde van maandag. Dit komt neer op 16,74 euro per aandeel. Air France legt het bod maart volgend jaar aan de aandeelhouders voor.
Via twee stichtingen en de Nederlandse staat, die 51 procent van het stemrecht van KLM in handen krijgen, blijft KLM verzekerd van zijn landingsrechten. Verder kreeg premier Balkenende van Air France garanties omtrent de positie van Schiphol, de merknaam KLM en KLM’s identiteit. Volgens KLM-topman Van Wijk is de positie van Schiphol voor de komende acht jaar als nationale luchthaven en verkeersknooppunt zeker gesteld.
Beide topmannen juichten op een gezamenlijke persconferentie het samengaan van hun maatschappijen toe. Jean-Cyril Spinetta sprak van een „simpel concept” van „één luchtvaartgroep en twee luchtvaartmaatschappijen”. „Dit is het enige juiste antwoord op alle uitdagingen. De industrie is nog te gefragmenteerd, te weinig winstgevend en te weinig profijtelijk voor de aandeelhouders.”
Van Wijk verzekerde dat de stap „niet het einde van KLM” is, maar „het voortbestaan van de maatschappij garandeert in een nieuwe wereldwijde onderneming”.
Spinetta gaat leiding geven aan de nieuwe maatschappij, met KLM’s Van Wijk als tweede man. De totale directie bestaat uit zestien personen, waarin naast Van Wijk plaats is voor vier vertegenwoordigers van KLM, de Nederlandse overheid en de werknemers van KLM. De Franse inbreng bestaat uit tien personen, Alitalia krijgt een afgevaardigde.
Air France en KLM hebben een gezamenlijke omzet van 19,2 miljard euro en vliegen met 540 toestellen op 226 bestemmingen. De combinatie biedt werk aan 106.000 personen. Op termijn is er ook ruimte voor Alitalia om zich bij Air France-KLM aan te sluiten.
Met het lidmaatschap van KLM van SkyTeam lijkt de komst van de andere KLM-partners in de luchtvaartalliantie een kwestie van tijd. Het gaat daarbij vooral om Northwest Airlines en Continental. Zij hebben al een samenwerkingsverband met SkyTeam-lid Delta Air Lines.
De samensmelting biedt grote kostenvoordelen. Air France en KLM schatten vanaf het vijfde jaar van de samenwerking op een positief effect op het bedrijfsresultaat van 385 tot 495 miljoen euro.
Het akkoord leidt bij KLM tot de reductie van maximaal vijfhonderd banen in de komende vijf jaar, zo liet CNV Bedrijvenbond weten. Het aantal komt bovenop de al eerder aangekondigde reorganisatie, waardoor 4500 banen verdwijnen.
CNV Bedrijvenbond kan leven met de extra reductie, gezien de beperkte omvang ervan. Andere vakbonden kijken kritisch naar de transactie. FNV Bondgenoten maakt zich vooral zorgen over de werkgelegenheid op de langere termijn. De Unie ziet de alliantie als „sluipende overname, met de KLM als werkmaatschappij onder Franse regie”. Het cabinepersoneel in de VNC gaat alleen akkoord wanneer er keiharde garanties zijn rond de werkgelegenheid.
Air France-KLM krijgt beursnoteringen in Parijs, Amsterdam en New York. De hoofdnotering is in Parijs.