SkyTeam vormt met KLM monsteralliantie
De luchtvaartalliantie SkyTeam, waarin Air France, Alitalia en Delta Air Lines zitten, vormt met de toetreding van KLM en Northwest Airlines een waar monsterverbond. SkyTeam is nu het op een na grootste samenwerkingsverband ter wereld.
Alleen de zogenoemde Star-alliantie van onder meer Lufthansa en United Airlines is met een wereldwijd marktaandeel van ongeveer 23 procent groter. SkyTeam komt na de toetreding van de Nederlanders op een aandeel van ongeveer 22 procent.
Bovendien zou de alliantie de enige zijn met diverse Amerikaanse maatschappijen. Hiermee wordt het SkyTeam een van de belangrijkste spelers op de transatlantische routes.
KLM en Air France laten de grote Europese concurrent British Airways ver achter zich. Oneworld, de alliantie van de Britten met onder meer American Airlines, kreeg recentelijk nog versterking van de Zwitserse luchtvaartmaatschappij Swiss. Maar ondanks de toetreding van de Zwitsers is het SkyTeam aanzienlijk groter dan Oneworld.
SkyTeam kan zelfs de grootste alliantie worden als de huidige Amerikaanse KLM-partner Continental zich bij het samenwerkingsverband voegt. Dit zou betekenen dat vier van de tien grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld in SkyTeam vertegenwoordigd zijn.
Schaalgrootte is echter niet alles. Vorig jaar zou SkyTeam met KLM/Northwest een verlies hebben geleden van 2,7 miljard euro. Lufthansa en partners volgen op de voet met een verlies van 2,4 miljard euro.
De terreuraanslagen in de Verenigde Staten en de economische malaise waren harde klappen voor de luchtvaartsector. Vooral Amerikaanse maatschappijen hadden daaronder te lijden. Het megaverlies van SkyTeam komt dan ook vooral door de slechte resultaten van Delta Air Lines en Northwest. Maar ook KLM zit al enige tijd in de rode cijfers en Alitalia heeft het ook moeilijk.
De overname van KLM door Air France moet een einde maken aan de reeks rode cijfers. KLM-topman L. van Wijk heeft herhaaldelijk aangegeven dat een alliantie noodzakelijk is om op de lange termijn te overleven. Beide maatschappijen zien veel voordelen in samenwerking. Ze kunnen snijden in de kosten, omdat ze bepaalde zaken voortaan gezamenlijk kunnen uitvoeren.
KLM en Air France kunnen bovendien profiteren van samenvoeging van hun netwerken. Deze sluiten goed op elkaar aan. De Fransen zijn sterk vertegenwoordigd op routes naar Afrika en binnen Europa. KLM voert vooral veel vluchten uit naar het Verre Oosten en Noord-Amerika.