Tweede Kamer praat over spoorconcessie
DEN HAAG (ANP) – De problemen met de Fyra, de salarissen van de directie van ProRail en de eisen aan de NS om op het Nederlandse spoornet te mogen rijden: het komt donderdag allemaal aan bod in een overleg in de Tweede Kamer.
De Kamerleden spreken met staatssecretaris Wilma Mansveld, die zich sinds begin vorige maand bezighoudt met het spoor. Zij gaat de komende maanden onderhandelen met de NS om de concessie voor de periode 2015-2025 op papier te krijgen. Eind 2013 moeten de afspraken met de spoorvervoerder rond zijn.
De Kamerleden mogen in het overleg aangeven welke wensen zij hebben voor het spoor. Mansveld zal dan proberen om die verzoeken een plek te geven binnen de afspraken met de NS. Ze gaf eerder al aan dat kwaliteit en betrouwbaarheid voor haar het belangrijkste zijn en dat extra’s zoals internet in de trein dat niet in het gedrang mogen brengen.
In de afspraken komt onder meer te staan dat treinen op tijd moeten rijden, reizigers een redelijke kans op een zitplaats moeten hebben en goed geïnformeerd moeten worden, ook bij storingen. Ook moet de NS meer reizigers de trein in lokken, de veiligheid op het spoor verbeteren en ruimte bieden voor de groei van het treinverkeer. Verder zal er waarschijnlijk worden afgesproken dat op vier trajecten een andere vervoerder mag gaan rijden.
De NS kreeg de concessie vorig jaar onderhands gegund, als onderdeel van de redding van de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en België. De uitbater van de lijn, de High Speed Alliance (HSA), dreigde om te vallen. Een deal met de NS kostte honderden miljoenen euro’s, maar voorkwam een faillissement dat Nederland miljarden zou hebben gekost.