Chinese hang naar luxe blijft groeien
SHANGHAI (ANP/AFP) – Chinese consumenten zijn over 2 jaar goed voor de aankoop van een derde van alle luxe goederen wereldwijd. Dat blijkt uit een prognose van consultancybureau McKinsey. Nu wordt nog een kwart van de luxe tassen, schoenen, horloges, juwelen en kleren aan Chinezen verkocht.
Dit jaar is de markt voor dure goederen iets afgekoeld, onder meer door maatregelen tegen corruptie en een iets minder uitbundige groei van de Chinese economie. Maar de aanwas van rijken en de hogere middenklasse blijft de vraag de komende jaren toch stuwen, denkt McKinsey. „In geen enkel land ter wereld wordt momenteel zo veel uitgegeven aan luxe artikelen als in China”, aldus het rapport.
Steeds meer Chinezen doen hun aankopen ook in het buitenland. Hongkong en Macau zijn de meest populaire shopping-bestemmingen. Maar ook Europa wordt, onder meer door de relatief lage stand van de euro, aantrekkelijk voor Chinezen die iets te besteden hebben.