Uitkomst voor rijbewijslozen
Onwillekeurig moet je lachen om het voertuig. Het lijkt sprekend een echte auto, maar dan wel in een kinderuitvoering. De daklijn en de koplampen doen sterk denken aan de Citroën C2, maar het ding is ongeveer twee keer zo klein en drie keer zo licht als de ’grotemensenwagen’ en gaat niet harder dan 45 kilometer per uur. Toch is het niet terecht om zo denigrerend over de nieuwe MC1 van Microcar te doen. Voor de doelgroep -mensen zonder rijbewijs- is de brommobiel een uitkomst.
Van oorsprong komt de Microcar uit Frankrijk. Daar wordt hij al een jaar of twintig gemaakt. Sinds 1997 brengt importeur General Mobility Services & Import (GMS&I) uit Ede de brommobiel ook in Nederland op de markt. Directeur Paul van Kassel: „In de begintijd zat het ministerie van Verkeer en Waterstaat enorm met het voertuig in de maag. Vooral zijn wettelijke status en zijn plaats op de weg bezorgden de ambtenaren hoofdbrekens.”
Nog steeds weten veel mensen niet goed wat een brommobiel precies is. Velen denken aan een soort invalidenvoertuig. Absoluut onjuist, vertelt Van Kassel. „Een invalidenvoertuig is -de naam zegt het al- bedoeld voor mensen met een handicap. De brommobiel is bestemd voor mensen zonder rijbewijs. Hij stelt hen in staat zich toch te verplaatsen en is daardoor echt een uitkomst. Verder mag een invalidenvoertuig maximaal 1,10 meter breed zijn, terwijl er voor de afmetingen van een brommobiel geen beperkingen gelden. Dat heeft te maken met zijn plaats op de weg: een invalidenvoertuig mag rijden op wegen, fietspaden en trottoirs, de brommobiel alleen op de rijbaan. Hij valt ook in de categorie motorvoertuigen. Uiterlijk is de brommobiel te herkennen aan de 45-kilometersticker op de achterzijde. Een invalidenvoertuig heeft die niet.”
De verwarring wordt volgens Van Kassel veroorzaakt door de overeenkomsten tussen beide voertuigen: een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur, een maximaal gewicht van 350 kilo, geringe afmetingen en plaats voor twee inzittenden.
Omdat een brommobiel veel op een invalidenvoertuig lijkt, leeft er bij veel rijbewijslozen schroom om het voertuig aan te schaffen. Van Kassel: „Ze zijn bijvoorbeeld bang voor wat de buren ervan zullen zeggen. Overigens zetten vrouwen zich gemakkelijker over hun gêne heen dan mannen. Die zijn vaak te eigenwijs. Als de aankoop eenmaal is gedaan, blijken de voordelen altijd ruimschoots op te wegen tegen de eventuele praatjes. Stel je voor: je bent niet meer afhankelijk van kinderen, vrienden en anderen. Je kunt zelf naar het werk, het strand, de kerk.”
Zes jaar lang heeft GMS&I de Microcar Virgo op de Nederlandse markt gezet. In totaal zo’n 2500 exemplaren, zodat een kwart van alle brommobielen die in ons land rondrijden door het bedrijf uit Ede geïmporteerd is. Op 16 september -„toevallig” op hetzelfde moment dat concurrent Aixam zijn nieuwe brommobiel introduceerde- presenteerde GMS&I vol trots de MC1. Het karretje verschilt behoorlijk van zijn oudere broer, de Virgo: hij is 19 centimeter langer, 13 centimeter breder en daardoor de grootste in zijn segment, aldus Van Kassel. De losse stoelen van de Virgo zijn vervangen door een verstelbare tweezitsbank, de versnellingspook is geïntegreerd in het dashboard, het voorgloeien begint al bij het openen van het portier, zodat er sneller gestart kan worden. Nog wat leuke extra’s in het interieur: een luxe radio-cd-speler, centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare ramen en een digitaal dashboard met buitenthermometer.
Uiterlijk is de MC1 ook heel anders dan de Virgo. Met zijn grote, heldere koplampen blikt hij stoer de wereld in. De ronde vormen en de vloeiende lijnen doen het karretje lijken op de Citroën C2. Op het formaat na dan. Van Kassel: „Hoewel de Maximaal Comfort geen auto is, willen de kopers wel dat hij erop lijkt. Dat verkleint de kans dat anderen het voertuig als invalidenwagen zien.”
Hoe mooi buiten- en binnenkant ook zijn, natuurlijk staat of valt de aantrekkelijkheid van de brommobiel met zijn rijcapaciteiten. Maar wat moet je zeggen over het rijden van een autootje met een motorvermogen van 4 kilowatt en een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur? De MC1 accelereert niet snel en schokt behoorlijk bij gas geven en gas minderen. Alleen plankgas rijdt hij wel lekker, terwijl het snorrende motortje ook dan niet veel geluid maakt en nog steeds niet veel minder dan 1 op 30 rijdt. Sturen gaat prima. Remmen ook. Op het testcircuit bij Lelystad Airport blijkt het voertuig bovendien een veel kortere remweg te hebben dan een auto die 45 kilometer per uur rijdt.
De MC1 is leverbaar in drie modellen. De goedkoopste, de Classic, is voor 9500 euro te koop, de duurste, de Dynamic, voor 11.500 euro. De Dynamic is sinds half september op de Nederlandse markt, de andere twee volgen in de loop van 2004. Verder is het de bedoeling het voertuig in diverse uitvoeringen -SW, Family, SUV en Combi- te produceren. Bij de prijs is overigens een rijvaardigheidstraining inbegrepen. Van Kassel: „We zien niet graag dat mensen die geen rijbewijs hebben, zonder enige ervaring de weg op gaan. Dat is niet goed voor hen, niet goed voor het voertuig en niet goed voor ons imago.”