YouTube verwacht sterke groei via mobiel internet
PARIJS – Een kwart van alle bezoeken aan de videosite YouTube komt vanaf een mobiel apparaat. Dat aandeel zal sterk groeien, verwacht de product manager van YouTube bij Google, Ted Hamilton.
Hamilton zei dat woensdagmiddag tijdens een workshop op LeWeb’12, een conferentie over internet en sociale media in Parijs.
„Onze bezoekers besteden nu 4 miljard uur per maand aan het kijken naar video’s en we hebben elke maand 800 miljoen unieke bezoekers”, zegt Hamilton. Hoewel het al moeilijk is om een voorstelling te maken bij die cijfers, moet YouTube het nog steeds afleggen tegenover de tv. „De gemiddelde bezoeker kijkt 5 uur per maand terwijl mensen wel tot 5 uur per dag naar tv kijken.”
Zuid-Korea
Zoekmachine Google, eigenaar van YouTube, vertelt daarom op LeWeb’12 hoe het de stroom aan bezoekers wil laten groeien. Hamilton: „Op dit moment worden er elke dag 1 miljard video’s bekeken vanaf een mobiel apparaat, dat is een kwart van alle video’s. Maar we zien dat het aantal mobiele bezoeken explosief groeit. In Zuid-Korea komt nu al de helft van het bezoek vanaf mobieltjes. Dat is voor ons een indicator, daar gaat het heen.”
Een van de middelen om dat te bereiken, is dat YouTube weer terug is met een app voor de iPad en de iPhone 5. Die was er al, maar bij het nieuwe besturingssysteem iOS6 werd de app verwijderd om problemen met de rechten ervan te voorkomen. Sinds dinsdag is de app weer beschikbaar. Daarnaast gaat Google ook zorgen dat YouTube zichtbaar is op spelcomputers zodra er een nieuwe versies van verschijnt, zoals de PlayStation 3.
„We willen dat mensen ongestoord verder kunnen kijken als ze van apparaat wisselen. Als je onderweg naar YouTube gekeken hebt, moet je thuis verder kunnen gaan. Als je een Google-TV hebt, voelt die zelfs dat je binnenkomt en je mobiele telefoon is vanaf dat moment de afstandsbediening.”
Kanalen
Hamilton verwacht ook veel groei doordat YouTube meer gaat doen met kanalen. „Bij tv heb je niet meer dan een honderd kanalen, maar bij YouTube zijn er vele duizenden. We gaan ook steeds meer nieuws en live content aanbieden via YouTube.”
Het lijkt erop dat de reclamecampagne hiervoor al begonnen is, want in Parijs zie je overal enorme posters hangen voor het Ligue 1-kanaal van YouTube, dat alle beelden van een groot voetbalkampioenschap binnenbrengt. Maar het kanalenassortiment laat ook andere voorbeelden zien, zoals dat van Khan Academy met 450.000 abonnees die er online cursussen volgen. Een ander voorbeeld van live-nieuws was de informatie rond de orkaan Sandy, waar op het hoogtepunt 13 miljoen mensen naar keken.