Geen banen op de tocht bij Ahold
APELDOORN – Bij de extra besparingen die Ahold, het moederconcern van supermarktketen Albert Heijn (AH), wil realiseren, zullen in ieder geval geen banen in het gedrang komen. Dat liet een woordvoerder van de multinational gisteren weten.

Hij zei dit na de aankondiging van verdere bezuinigingen door ceo Dick Boer op de Capitals Markets Days, een bijeenkomst voor financiële analisten, in het Amerikaanse Philadelphia. De bestuursvoorzitter sprak over een bedrag van 600 miljoen euro. Eerder waren er plannen bekendgemaakt om de kosten met 350 miljoen naar beneden te brengen.
De onderneming gaat bij alle bedrijfsonderdelen kijken in hoeverre de promotionele activiteiten, zoals de bonusaanbiedingen, effectief zijn. De aanbiedingen die minder goed werken, zouden kunnen worden geschrapt, aldus de woordvoerder.
Aan de inkoopkant denkt Ahold onder meer aan handigere, bijvoorbeeld lichtere, verpakkingen, waardoor er daar op onder meer transportkosten kan worden bespaard. Zo levert bij het huismerk van Albert Heijn het bottelen van olijfolie in plastic flessen in plaats van glazen flessen al een besparing op van een half miljoen euro.
Het is volgens de zegsman bij de voorgenomen operatie niet de bedoeling om verdere druk op de leveranciers uit te oefenen. Daar voegde hij aan toe: „Maar Ahold blijft wel altijd scherp onderhandelen.” In september ontstond er veel commotie toen het concern meedeelde dat het de korting op de producten die het inkoopt eenzijdig met 2 procent verhoogde.
Het geld dat de beoogde maatregelen opleveren, wil Ahold gebruiken voor verdere groei. Het richt zich daarbij ook op de onlinemarkt. Het wil klanten in de toekomst de gelegenheid bieden hun boodschappen op verschillende manieren in huis te halen.
In de VS en in Nederland is Ahold al begonnen met het opzetten van ophaalpunten waar klanten hun op internet bestelde producten kunnen oppikken. In Nederland biedt de onderneming nu ook de mogelijkheid om op bol.com bestelde artikelen in een AH-winkel op te halen. Het bedrijf nam dit jaar bol.com over en opende recent een afhaalpunt in Heemstede.
Ahold streeft ernaar in 2013 de meeste van de 82 overgenomen vestigingen van Jumbo/C1000 te hebben omgebouwd tot een Albert Heijn. Ook breidt het bedrijf uit in België en Duitsland. Het ligt naar eigen zeggen op koers om in 2016 vijftig supermarkten bij de zuiderburen te exploiteren. In de VS, waar meer dan de helft van de totale omzet wordt behaald, nam Ahold dit jaar vijftien winkels over. Die zijn in korte tijd vernieuwd.
Mede door de investeringen staan de marges bij Ahold onder druk. Verder leidt ook de ongunstige economie in Europa tot een verslechtering van de winst. De extra besparingen moeten meehelpen deze trend te keren.