Economie

Ecosnack laat zich zoeken

Biologische producten zijn nog nauwelijks tot de Nederlandse fastfoodsector doorgedrongen. Dat concludeert Milieudefensie, dat woensdag een „teleurstellende” inventarisatie presenteerde.

Redactie economie
17 January 2002 09:41Gewijzigd op 13 November 2020 23:22

Milieudefensie heeft de tien fastfoodketens met de hoogste omzet in Nederland gevraagd naar hun huidige biologische aanbod en hun plannen daaromtrent. De grootste, McDonald’s, doet niet aan biologisch en is dat ook niet van plan. Reacties liepen uiteen van: „We werden in de vergadering bijna uitgelachen toen we dit aankaartten” (de directeur van Snack World) tot: „We hebben een actief inkoopbeleid voor biologische producten, maar in de praktijk blijkt het moeilijk producten en leveranciers te vinden die aan onze eisen voldoen” (Servex, van onder meer Pizza Hut en Swirl’s).

Slechts enkele ondernemers, zoals relatief nieuwe Nederlandse fastfoodbedrijven als Shakie’s en New York Pizza, hebben zogenoemde ecosnacks in hun assortiment. Dat, terwijl ecomelk en biologische aardappelen, de basis voor respectievelijk een biologische milkshake en ecofriet, toch voldoende verkrijgbaar zijn, stelt de milieuclub spijtig vast. „Febo gaat biologisch niet trekken”, verklaarde de woordvoerder van het bekende familiebedrijf kortaf.

„Je bent eigenlijk niet goed als je het doet”, erkent oprichter P. Vorst van New York Pizza. Hij is twee jaar bezig geweest om voldoende ingrediënten voor de biopizza te verzamelen. Saus koopt het bedrijf in consumentenverpakking, waardoor een enorme berg afval ontstaat. „Een boer die duizend biologische worsten per week kan leveren, is moeilijk te vinden.” De pizza moet op een aparte plek worden gemaakt, met apart gerei.

De afgelopen drie maanden is de warme deegversnapering geïntroduceerd bij het publiek. „Het was niet de beste introductie”, aldus Vorst. De kooplust van de consument bepaalt of de ecopizza in het assortiment van New York Pizza blijft.

Daarbij moppert Vorst dat de controleur van het eco-keurmerk Skal de eco-pizza liever ziet komen dan gaan. „We zijn op de pijnbank gelegd. Alleen dankzij het ministerie in Den Haag kregen we het keurmerk. Eigenlijk moeten namelijk al onze locaties een eigen certificaat hebben. We worden gedoogd. Skal heeft geen ervaring met fasfoodketens. Er moet aparte wetgeving komen.”

Krokettenfabrikant Ad van Geloven deelt de ervaring van New York Pizza. Omdat de cateraar Albron vroeg om biologische snacks werden de Bio Kroket en de Bio Bamischijf geboren. „Wij werken met 23 leveranciers om een kroketje te maken. Als een van hen de bestelling niet meer aankan, moeten wij opnieuw het keurmerk verdienen”, aldus M. de Visser van de kroketfabriek. Hij kan nog niet zeggen of de hapjes succes hebben.

In het buitenland is het ecoaanbod in de snacksector groter. Zo heeft de Duitse McDonald’s biologische hamburgers in het assortiment.

Volgens Milieudefensie bestaat er wel degelijk vraag naar een ecologisch verantwoord samengestelde vette hap. Zo wijst veldonderzoek van jongerenmilieuorganisatie JMA uit dat jongeren enthousiast zijn over de introductie van ecofriet.

Patat frites wordt meestal gemaakt van het aardappelras Bintje. Bintje, licht Milieudefensie toe, wordt ook wel de ’gifpieper’ genoemd, omdat er bij de teelt zo veel bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Andere aardappelrassen, bijvoorbeeld de ’Victoria’, zouden daarom beter geschikt voor de diverse toepassingen in de snacksector, omdat deze met veel minder bestrijdingsmiddelen te telen zijn.

„Friet en biologisch; die link legt het publiek niet”, vreest L. Poillot van Servex. Servex heeft voorlopig alleen biologische koffie op de NS-stations. Poillot: „Wij zijn trendvolgers. Vraagt de consument om eco dan gaan wij mee. Twee jaar werken aan een product: dat krijg ik er nooit door.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer