Muziek als middel voor beter Engels
MONTFOORT – Dat leerlingen op reformatorische scholen lage cijfers scoren voor het vak Engels is bekend. Als oorzaak wordt vaak gewezen op het ontbreken van televisie in veel reformatorische gezinnen. Toch is deze conclusie aanvechtbaar.
„Reformatorische jongeren luisteren te weinig Engelse muziek”, meent Rita van den Berg-van Schaik uit Montfoort. Zij studeerde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam af als taalwetenschapper op een onderzoek naar de relatie tussen mediagebruik en de beheersing van de Engelse taal bij leerlingen op reformatorische scholen.
„Ik ben nagegaan hoe leerlingen na schooltijd omgaan met films, muziek en games en wat de invloed daarvan is op hun cijfers voor Engels. Daaruit blijkt dat reformatorische jongeren veel minder televisiekijken, gamen en Engelstalige liedjes luisteren dan niet-reformatorische leerlingen. Vooral dat laatste verschil is opvallend groot. Van de eerste groep luistert 83,4 procent naar Engelse muziek; van de laatste praktisch iedereen.”
Speelt het ontbreken van tv geen rol?
„Als je de cijfers bestudeert, blijkt dat de gemiddelde Nederlandse scholier negen uur per week televisie kijkt. Voor reformatorische leerlingen is dat drie uur. Neem daarnaast muziek. Niet-reformatorische jongeren luisteren gemiddeld achttien uur per week naar muziek. De doorsneerefojongere in mijn onderzoek komt slechts aan 3,6 uur per week. Dat verschil is dus veel groter dan bij films en televisie. Zo groot dat het niet te compenseren valt met extra aandacht hiervoor op school.”
Het ministerie van Onderwijs verhoogt dit jaar de eisen voor examenvakken. Verwacht u problemen op reformatorische scholen?
„Vooral in de examenklassen. Als je geen talenknobbel hebt en ook nog eens zwak bent in wiskunde, heb je een probleem. Een onvoldoende voor het vak Engels is dan moeilijk te compenseren. Andere scholen hebben ook te maken met de aangescherpte eisen, maar zij hebben minder problemen met het vak Engels. Ik denk dat reformatorische scholen hard geraakt zullen worden door deze plannen en verwacht dat minder leerlingen hun diploma zullen halen. Voor de toekomst betekent dit dat leerlingen eerder advies zullen krijgen om voor een lager schoolniveau te kiezen.”
Wat adviseert u middelbare scholen?
„Ze moeten ouders inschakelen om de resultaten bij het vak Engels te verbeteren. Uit mijn onderzoek blijkt dat leerlingen die met hun ouders naar verantwoorde Engelstalige muziek luisteren hogere cijfers halen. Om deze Engelstalige muziek beter beschikbaar te maken, is het goed als er een digitaal platform komt waarop deze muziek te downloaden is. Ook kan het schoolkoor Engelse liederen in zijn repertoire opnemen. In de muziekles kan aandacht besteed worden aan Engelse liedteksten. Als leerlingen de teksten beter begrijpen, zijn ze eerder geneigd in hun vrije tijd actief op zoek te gaan naar deze muziek.”