Een comfortabele langeafstandsloper

Lexus staat voor verfijning en perfectie. En voor superieure kwaliteit en betrouwbaarheid. Dat klinkt hoogdravend, maar Toyota heeft met haar Lexus inmiddels overtuigend bewezen tot de absolute top te behoren. Prestigieuze kwaliteitsonderzoeken bevestigen keer op keer het gelijk van Lexus. De nieuwe Lexus RX 300 staat voor de opdracht die zorgvuldige opgebouwde reputatie te bestendigen.

19 September 2003 19:55Gewijzigd op 14 November 2020 00:34
De Lexus omringt inzittenden met rust en een perfecte ambiance. Dankzij de perfecte afwerking wordt de stilte niet verstoord door piepjes of kraakjes. Foto’s RD, Anton Dommerholt
De Lexus omringt inzittenden met rust en een perfecte ambiance. Dankzij de perfecte afwerking wordt de stilte niet verstoord door piepjes of kraakjes. Foto’s RD, Anton Dommerholt

Lexus is een merk dat sympathie verdient. Eind jaren tachtig deed Toyota een moedige poging om het onneembaar geachte bastion van de topklasse te bestormen met de LS400, een sedan die gebouwd was volgens de nieuwste technologische inzichten. Het resultaat mocht er zijn. De eerste Lexus was een verbluffend comfortabele en perfect afgewerkte limousine. Lexus werd pas echt op de kaart gezet toen bleek dat de Japanse auto’s zelden of nooit wat mankeerden en toonaangevende onderzoeksinstanties de betrouwbaarheid bevestigden. Amerikanen sloten Lexus massaal in hun hart.

Europeanen daarentegen hebben het Japanse merk tot op heden met de nodige reserves bejegend. De overwegingen daarbij laten zich raden. De verkoopcijfers staan in de schaduw van Mercedes-Benz, BMW, Audi en Volvo. Lexus zelf nuanceert die rechtstreekse vergelijking met de opmerking dat hun auto’s niet leverbaar zijn met een dieselmotor.

Hybride variant
Opvallend is dat de eerste generatie RX 300 al jaren op het Amerikaanse continent leverbaar was, voordat de auto verscheept werd naar Europa, maar dat de tweede generatie ruimschoots binnen een jaar na zijn Amerikaanse debuut vaste grond onder de voeten heeft gekregen in Europa. Het SUV-segment groeit nog altijd sterk en Lexus wil met de nieuwe RX 300 een aantrekkelijke positie verwerven.

De RX 300 is vooralsnog de enige versie die in Europa leverbaar wordt. In afwachting van de hybride variant die volgend jaar zijn opwachting maakt, wordt de consument bediend met een 3.0 liter zescilinder benzinemotor, die goed is voor een maximumvermogen van 150 kW/204 pk bij 5600 tpm en een maximumkoppel van 283 Nm bij 4500 tpm. Geen indrukwekkende getallen voor een krachtbron die een massa van 1810 kilo in beweging moet brengen. Tobben is het echter niet.

De Lexus accelereert in 9,0 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur en heeft een topsnelheid van 200 kilometer per uur. De RX 300 is daarmee geen bijzonder vlotte auto, maar wel een opvallend ontspannen vervoermiddel. De krachtbron is zeer stil en vormt een uitgelezen combinatie met de soepel schakelende automatische vijftraps transmissie. De adaptieve automaat is niet opvallend snel van begrip, wat niet aanspoort tot sportief rijden.

Niet spannend
De Lexus is eerst en vooral een comfortabele langeafstandsloper die inzittenden weet te omringen met rust en een perfecte ambiance. Dankzij de perfecte afwerking wordt de stilte niet verstoord door piepjes of kraakjes. Met de stijfheid van de carrosserie is namelijk niets mis. Met het verbruik wel. De auto verstookt elke 7,3 kilometer een liter euroloodvrij. De RX 300 doet het daarbij overigens niet slechter dan zijn directe concurrenten.

Het onderstel van de RX 300 beantwoordt aan de comfortabele aspiraties van krachtbron en transmissie. Oneffenheden worden prima weggefilterd en het veercomfort is gewoonweg uitstekend. De topuitvoering beschikt bovendien over luchtvering, die desgewenst in een steviger modus gezet kan worden.

Sportief of spannend wordt de Lexus echter niet. De besturing werkt precies, maar ook hier is geen sprake van veel gevoel. De RX 300 is ervoor gemaakt om zijn inzittenden in opperste rust te vervoeren. Wie meer dynamiek wenst, dient zich te wenden tot BMW of Porsche voor een X5 of een Cayenne.

Het interieur van de Lexus RX300 beantwoordt aan de verwachtingen die de reputatie van het merk oproept. Geen spannende vormgeving, maar wel prachtige materialen en een schitterende afwerking. Het dashboard oogt zowel stijlvol als praktisch en vraagt nauwelijks gewenning. Het magnifieke Mark Levinson audiosysteem waarmee de RX 300 President is uitgerust, verdient een bijzondere vermelding.

Knieairbag
De auto is voorzien van fijn zittende en goed verstelbare voorstoelen. Gek genoeg blijf je een beetje zoeken naar een optimale zitpositie, omdat het stuurwiel niet ver genoeg naar achteren gehaald kan worden. Zowel voor- als achterin voorziet de Lexus in meer dan voldoende bewegingsvrijheid voor hoofd en benen. Neerklappen van de leuning levert een vlakke laadvloer op, zodat de 439 liter metende bagageruimte kan worden uitgebreid.

Lexus levert de nieuwe RX 300 vanaf 57.700 euro. Daarvoor is de auto standaard voorzien van automatische transmissie, airconditioning, audiosysteem, boordcomputer, xenon verlichting, cruise control, airbags en sidebags, headbags en zelfs een knieairbag.

Behalve deze basisuitvoering levert Lexus nog een tweetal andere varianten die over een uitgebreidere standaarduitrusting beschikken en daarom hoger geprijsd zijn. De Lexus overtuigt met een rijke uitrusting, grandioos comfort en topkwaliteit. En over tien jaar doet-ie het nog steeds.

Techniek

Cilinderinhoud: 2995 cc; maximumvermogen: 150 kW/204 pk bij 5600 tpm; maximumkoppel: 283 Nm bij 4500 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 9,0 seconden; topsnelheid: 200 km/u.


Maten en gewicht en prijs

Lengte: 4740 mm; breedte: 1845 mm; hoogte: 1730 mm; wielbasis: 2720 mm; gewicht: 1810 kilogram; inhoud bagageruimte: 439 liter; inhoud brandstoftank: 72 liter; prijs: vanaf 57.700 euro.

Waardering

Plus: comfort, afwerking, uitrusting

Min: prijs, verbruik


Alternatieven

BMW X5 3.0i: 60.900 euro

De BMW X5 is heer en meester op het asfalt. Beschikt over het meest dynamische onderstel en maakt een onverschrokken indruk. Is de duurste, maar ook de populairste van het kwartet. Naar verluidt wordt een op de drie X5’s gestolen, niet zelden na een woninginbraak. Echt een auto om wakker van te liggen dus.

Volkswagen Touareg 3.2 V6: 57.500 euro

Je vindt de Touareg mooi of je vindt hem niks. Feit is dat de auto, net als de Lexus, uitstekend is afgewerkt. Rijdt dynamischer dan de Japanner en komt qua karakter het meest in de buurt van de BMW. Voor veel mensen blijft het Volkswagenlogo een minpunt.

Volvo XC90 2.5T: 55.950 euro

De enige SUV met zeven zitplaatsen in deze vergelijking. De Zweed is ook in omvang de grootste. Prachtige auto die qua afwerking net niet het niveau van de rest haalt. Compenseert dat echter ruimschoots met typisch Zweedse waarden. Jammer dat de levertijd opgelopen is tot meer dan een jaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer