NS gaat zuiniger om met energie
De Nederlandse Spoorwegen gaan veel zuiniger met energie om dan een aantal jaren geleden. In vergelijking met 1997 is het energieverbruik van de treinen met 9 procent gedaald. Dit komt vooral door nieuw materieel, maar ook de verwarming staat een paar graden lager. De airconditioning zorgt voor een aardige besparing.
Dat heeft een woordvoerder van de NS vrijdag gezegd. De onderneming moet volgens een contract met het ministerie van Verkeer en Waterstaat in 2010 11 procent doelmatiger omgaan met elektriciteit dan in 1997. „Dat hebben we dus al bijna bereikt", zei de zegsman. De NS is een van de grootste energieverbruikers van Nederland.
De nieuwe treinen zijn veel zuiniger dan de oude. De komende jaren bespaart de NS door de inzet van nieuw materieel 6 procent op het energieverbruik per zitplaats. Een van de besparingen wordt uit de airconditioning gehaald. „Als een trein airco heeft, kunnen de ramen niet open en is de isolatie veel beter. In de winter levert dit een grote besparing op. Het energieverbruik van de airco wordt hierdoor ruimschoots gecompenseerd", aldus de woordvoerder.
De NS heeft bovendien de kleding van de treinreizigers eens goed bekeken. „Vroeger gingen we uit van één soort kleding. Nu houden we rekening met de verschillen per seizoen. In de winter hebben mensen dikke truien aan, dus kan de verwarming een paar graden lager."
Machinisten dragen ook hun steentje bij aan een lager energieverbruik. Ze weten precies bij welke hectometerpaal ze de motor kunnen uitzetten. Sinds een paar jaar zit er ruimte in de dienstregeling om dit energiezuinig rijden mogelijk te maken. Hier komt bij dat veel treinstellen tegenwoordig bij het remmen elektriciteit opwekken die via de bovenleiding aan het net wordt teruggeleverd.